3

پاک کردن انواع لکه از تشک

نحوه پاک کردن لکه تشک | خشکشویی اکتیو کلینرز

خوابیدن در بستری عاری از هرگونه آلودگی می‌تواند به حفظ سلامت جسمی و روانی شما کمک کند. نور آفتاب به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی عمل می‌کند. پس بهتر است جای تشک خود را طوری تنظیم کنید که در ساعاتی از روز در معرض نور مستقیم آفتاب باشد. در این مقاله به روش‌های پاک کردن لکه تشک می‌پردازیم.

توجه داشته باشید که تشک شما از نوع فنری یا کاملا طبی است. زیرا تشک‌های فنری در معرض رطوبت دچار زنگ زدگی و آسیب می ‌شوند. تا آنجا که ممکن است از وایتکس و مواد سفیدکننده‌ی شیمیایی برای شستشوی تشک استفاده نکنید؛ زیرا پس از خشک شدن همچنان بوی این مواد در آن باقی مانده و باعث بروز حساسیت می ‌شود. بخارشوی در تمیز کردن تشک به خصوص تشک‌ های طبی بسیار کاربردی است.

پاک کردن لکه‌های تشک | اکتیو کلینرز

نکاتی در خصوص لکه‌ها

در ارتباط با لکه‌های روی تشک، باید گفت مثل همه‌ی موارد دیگر پیشگیری بهتر از درمان است و بهتر است روی تشک همیشه ملحفه کشیده شده باشد و در مواردی که احتمال لک شدن وجود دارد مثل زمانی که نوزاد روی تخت است یا اگر عادت دارید قهوه و… را در رختخواب میل کنید، از کاورهای ضدآبی که به همین منظور در بازار وجود دارد استفاده کنید تا مایعات به سطح تشک نرسد و رویه آن همیشه تمیز و نو بماند. شستن تشک کاری بسیار دشوار است و نیاز به دستگاه های بخارشوی و خشکشویی دارد ولی استفاده از کاورها، مانع از رسیدن مایعات به پارچه و فوم تشک می‌شوند.

مواد مختلفی ممکن است روی تشک لکه ایجاد کنند و بعضی مواقع، لکه‌هایی بر اثر کهنگی و استفاده زیاد از تشک به وجود می‌آید. مثل پاک‌ کردن لکه از روی هر پارچه دیگر، زمان طلایی برای پاک کردن لکه، زمانی است که تازه بوجود آمده باشد. چه بسا لکه تازه با کمی آب و صابون به راحتی پاک شود ولی همان لکه با گذشت زمان، خشک شده و حتی پس از پاک کردن اثر آن روی تشک باقی بماند.

ترفندهایی برای از بین بردن لکه‌های تشک وجود دارد. با راهنمای اکتیوکلینرز همراه باشید تا با آنها آشنا شوید.

توجه: نکته‌ی مهم در استفاده از این روش‌ها این است که از خیس کردن سطح تشک خودداری کنید و برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل تشک آن را به حالت عمودی قرار دهید و بهتر است پس از تمیز کردن لکه‌ها، از نور خورشید و هوای آزاد برای خشک شدن آن استفاده کنید.

پاک کردن لکه‌ی خون از روی تشک

روش اول

لکه‌ی خون ممکن است به دلایل مختلف روی تشک به‌وجود آید. در صورتی که زود متوجه لکه شوید و خون تازه باشد، به سادگی با اسفنج آغشته به آب سرد یا کمی صابون قابل برطرف شدن است. در صورتی که جای لکه باقی ماند، می‌توانید از کمی الکل برای برطرف کردن آن کمک بگیرید.

 روش دیگر، استفاده از جوش شیرین است. مقداری جوش شیرین را روی خون تازه ریخته و بعد از نیم ساعت با اسفنج خیس روی آن بکشید و لکه را پاک کنید.

لکه‌ی خون را چگونه از تشک پاک کنیم؟ | اکتیو کلینرز

از بین بردن لکه‌ی خون قدیمی به زحمت بیشتری نیاز دارد؛ زیرا باید از محلول‌های پاک‌کننده مخصوص برای این کار استفاده کنید. شما می‌توانید با مواد خانگی، محلول‌‌های موثری برای تمیز کردن خون روی تشک تهیه کنید.

یک قاشق جوش شیرین را با کمی آب یا الکل مخلوط کنید تا به صورت خمیر نه خیلی سفت و نه خیلی رقیق درآید. خمیر را روی لکه بمالید. پس از گذشت یک ساعت، خمیر را با دستمال الکلی از روی لکه بردارید. در صورت نیاز چند بار پارچه الکلی را روی اثر لکه بکشید تا کاملاً برطرف شود.

روش دیگر در برطرف کردن لکه‌های ماندگار و قدیمی خون، استفاده از محلول جوش شیرین و صابون است. کمی صابون سفید رنده شده، قرص ماشین لباسشویی و یک قاشق جوش شیرین یا سرکه را در آب جوش حل کرده و بعد آن را روی لکه‌های تشک اسپری کنید. صابون رنده شده بهترین ماده برای تمیز کردن خون از روی تشک است. اگر قرص ماشین ظرفشویی نداشتید؛ می‌توانید به قدرت صابون رنده شده اعتماد کنید و کارتان را انجام دهید.

روش دوم

محلول خانگی بعدی برای برطرف کردن لکه خون، استفاده از ترکیب جوش شیرین، سرکه سفید و مایع ظرفشویی است. این مواد را مخلوط کرده، سپس در بطری اسپری ریخته و روی تشک اسپری کنید. پس از آن با دستمال روی لکه بکشید تا محلول اسپری شده را پاک کند.

دقت کنید که لازم است بعد از این کار تشک را خشک کنید. برای خشک کردن تشک می‌توانید آن را به‌صورت عمودی به دیوار تکیه دهید یا با سشوار منطقه اسپری خورده را خشک کنید.

اگر با این روش‌ها در برطرف کردن لکه خون قدیمی و خشک شده موفق نشدید می توانید از پاک کننده‌های قوی‌تری کمک بگیرید. آب اکسیژنه یا همان هیدروژن پراکسید یکی از موثرترین پاک‌کننده‌ها در رفع این مشکل است. اما ممکن است باعث کم رنگ شدن یا از بین رفتن رنگ تشک شود. برای تمیز کردن لکه خون از روی تشک، با پنبه مقداری از آب اکسیژنه را روی لکه بمالید، این ماده روی لکه شروع به جوشیدن می‌کند پس از آن با دستمال خشک لکه را پاک کنید.

از بین بردن بو و لکه ادرار از روی تشک

برای تمیز کردن ادرار کودک از روی تشک با شوینده‌های خانگی، ابتدا حوله کاغذی را روی محل مرطوب لکه قرار داده و رطوبت تشک را کم کنید. سپس با اسفنج و محلول آب و صابون و جوش شیرین محل را بشویید. این کار را چندین بار تکرار کنید و هر بار به وسیله حوله و یا حوله‌ی کاغذی محل را خشک کنید . پس از آن تشک را در معرض آفتاب قرار دهید تا بو و میکروب‌ها از بین بروند.

پاک کردن لکه ادرار و از بین بردن بوی آن از روی تشک | خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

ادرار بزرگسالان غلظت بیشتری دارد و برای از بین بردن لک و بوی آن به مواد شوینده قوی‌‌تری نیاز است. به همین علت، ترکیب نمک و سرکه یا آبلیمو می ‌تواند موثر باشد. علاوه بر این‌ها ترکیب جوش شیرین و هیدروژن پراکسید ۳% و مایع ظرفشویی نیز می‌تواند به پاک کردن این لکه‌‌ها کمک کند. یک پیمانه آمونیاک، یک پیمانه هیدروژن پراکسید و چهار پیمانه آب را مخلوط کرده و محل مورد نظر را تمیز کنید. اگر گربه دارید به این نکته توجه داشته باشید که گربه‌ها ممکن است با بوی آمونیاک تحریک شده و در همان محل دوباره خرابکاری کنند. این محلول را با اسفنج روی تشک بمالید و به وسیله سشوار نم آن را گرفته و در معرض نور خورشید قرار دهید.

تمیز کردن لکه قهوه از روی تشک

لکه‌ی قهوه‌ی تازه به راحتی با اسفنج آغشته به آب پاک می شود. در صورت کهنه بودن لکه‌ی قهوه از شوینده‌ی ملایم مانند مایع ظرفشویی استفاده کنید. یک قاشق مایع ظرفشویی را در یک لیوان آّب سرد بریزید و هم بزنید تا کف کند. سپس با استفاده از اسفنج و یا مسواک، کف حاصل را روی لکه بمالید و در پایان به وسیله دستمال تمیز و مرطوب محل لکه را کاملا پاک کنید.

لکه‌ی قهوه را چگونه از روی تشک پاک کنیم؟ | خشکشویی اکتیو

تمیز کردن لکه نوشابه از روی تشک

در صورتی که لکه نوشابه روی تشک تازه باشد، باید تا زمانی که هنوز رطوبت روی تشک است آن را با کمک دستمال تمیز و آب سرد به حالت ضربه ای، پاک کنید.

در صورتی که لکه خشک شده باشد، ابتدا مقداری نمک روی لکه بریزید سپس با اسفنج مرطوب روی آن بکشید تا لکه از بین برود. پس از آن با اسفنج آغشته به آب گرم انقدر روی لکه بکشید تا کاملاً پاک شود.

با استفاده از سرکه و آب نیز می‌توانید لکه نوشابه را از روی تشک پاک کنید. ابتدا بقایای نوشیدنی‌ را از روی تشک تمیز کرده و سپس محلول آب و سرکه را امتحان کنید. در پایان با کمک دستمال تمیز و آب، تشک را پاک کنید.

تمیز کردن لکه نوشیدنی از روی تشک | اکتیو کلینرز

پاک کردن لکه چربی از روی تشک

اگر لکه تازه است اولین مرحله تمیز کردن لکه چربی، پاک و جمع کردن همه چربی ‌ها از روی تشک با یک دستمال خشک یا پنبه است و در مرحله بعد مقدار زیادی آرد ذرت یا پودر بچه را روی محل آلوده شده بپاشید تا کاملا سطح را بپوشاند، پس از گذشت سی دقیقه و پس از جذب چربی‌ها توسط آرد، تشک‌تان را با جاروبرقی تمیز کنید.

روش بعدی استفاده از جوش شیرین است با کمک جوش شیرین لکه ‌‌‌های چربی را پاک کنید . برای این کار مقداری جوش شیرین را روی لکه بریزید تا روی آن کاملا پوشانده شود پس از چند ساعت دانه ‌های ریز جوش شیرین به خوبی روغن و چربی را به خود جذب می کنند. بعد از آن باقی مانده جوش شیرین را از روی لکه بردارید.

راهکار بعدی استفاده از سرکه است. یک پیمانه سرکه و دو پیمانه آب را مخلوط کرده، سپس با اسفنجی آغشته به این محلول، لکه روغنی را از روی تشک پاک کنید و در پایان با حوله مرطوب محل مورد نظر را تمیز کنید.

نحوه‌ی تمیز کردن لکه چربی از روی تشک | خشکشویی اکتیو کلینرز

لکه ‌های قدیمی روی تشک احتمالا با روش ‌های معمول تمیز نخواهند شد. پس  ابتدا با روش قبل با سرکه لکه را کمرنگ کنید و در ادامه از مقداری صابون حل شده در آب که به صورت کف درآمده است، استفاده کنید. کف صابون را به وسیله مسواک تمیز روی لکه ها بمالید سپس با دستمال نمدار سطح را پاک کنید.

پاک کردن لکه جوهر از روی تشک

برای از بین بردن لکه جوهر روی تشک ابتدا سطح آن قسمت را با آب پاش مرطوب کنید و سپس نمک را روی محل مورد نظر بریزید. با استفاده از یک حوله نمک‌ ها را روی لکه بمالید و آن را پاک کنید. پس از خشک شدن با جاروبرقی نمک را جمع آوری کنید.

لکه خودکار را با شیر یا ماست هم می توان پاک کرد. برای این تکه ای پنبه را به شیر یا ماست آغشته کنید بعد آن را روی لکه بگذارید و بردارید. این کار را چند بار تکرار کنید تا لکه کاملاً برطرف شود.

آب لیمو یک سفید کننده طبیعی است که می ‌توانید از آن برای پاک کردن لکه جوهر از روی تشک استفاده کنید. حوله یا پارچه آغشته به آب لیمو را به مدت کوتاهی روی لکه مورد نظر بگذارید. در صورت کهنه بودن لکه جوهر ویا پررنگ بودن آن به صورت ضربه ‌ای آن را تمیز کنید.

لکه لاک ناخن روی سطح تشک

 استفاده از لاک ناخن در تخت خواب مشکلاتی ماننده لک شدن تشکتان را به وجود می‌آورد. برای تمیز کردن این لکه از آب اکسیژنه یا همان هیدروژن پراکسید استفاده کنید. یک قطره از این ماده را با کمک قاشق و یا قطره چکان روی لکه تشکتان بریزید سپس با تکه‌ای اسفنج و آب سرد آن را پاک کنید.

 در ترکیبات اسپری مو موادی مانند اتانول وجود دارد که می‌تواند برای تمیز کردن لکه لاک ناخن موثر باشد. بهتر است اسپری مو را با دقت روی لکه بپاشید و سپس با کمک گوش پاک کن روی آن ضربه بزنید و سطح را کاملا تمیز کنید .

استون حلال لاک ناخن است و براحتی آن را از روی سطوح پاک می‌کند اما ممکن است رنگ تشکتان نیز پاک کند. بنابراین بهتر است از پدهای فاقد استون لاک پاک کن در تمیز کردن این لکه ها استفاده کنید. با ضربه زدن روی لکه به وجود آمده توسط پد لاک پاک کن به راحتی این لکه را پاک کنید.

پاک کردن لکه تشک | اکتیو کلینرز

پاک کردن لکه رنگ از روی تشک

اگر لکه‌ی رنگی به وجود آمده از نوع رنگ‌های حلال در آب یا بر پایه‌ی آب است (گواش، آبرنگ یا رنگ‌های اکرولیک)، در صورت خیس بودن لکه فورا یک برگ دستمال کاغذی بر روی آن قرار دهید و رنگ‌های اضافی را از روی سطح تشک تمیز کنید و در صورت خشک بودن لکه، با کاردک و یا ناخن، بدون آسیب زدن به پارچه‌ی تشک، رنگ را بتراشید، سپس با کمک یک دستمال مرطوب روی لکه ضربه بزنید تا تمام لکه پاک شود.

در صورتی که لکه به راحتی پاک نشد، از مایع ظرفشویی برای تمیز کردن استفاده کنید و در آخر با سشوار قسمت مرطوب شده را خشک کنید.

اگر حلال رنگی که لکه ایجاد کرده آب نباشد، رنگ روغنی است که در تربانتین حل می شود و اکثر افرادی که از این نوع رنگ استفاده می کنند به این مسئله واقفند. در صورت آلوده شدن تشکتان به رنگ روغن ابتدا بگذارید رنگ خشک شود و سپس توسط کاردک رنگ را از روی سطح جمع کنید و مواظب باشید رنگ را گسترش ندهید، در ادامه با آغشته کردن دستمال حوله‌ای به تربانتین با ضربه زدن روی لکه، رنگ روغن لکه را تمیز کنید و سپس با دستمال مرطوب و آب تشکتان را پاک کنید. از آنجایکه ممکن است تربانتین رنگ تشک را از بین ببرد پیش از استفاده از آن، روی قسمتی از تشک این ماده را تست کنید.

بر طرف کردن لکه زردی از روی تشک

تغییر رنگ و زرد شدن تشک تخت مشکل رایجی است که به‎مرور زمان ایجاد می‌شود. تعریق بدن و تماس سطح تشک با پوست باعث ایجاد این لکه‌‌ها می‌شود. اما برای رفع زردی تشک تخت، راهکارهای ساده‌‌ای وجود دارد و می‌‌توان این مشکل را به‌راحتی حل کرد.

پیش از شروع به پاک کردن لکه‌های قدیمی یا زردی ناشی از کهنگی را از روی تشک، پس از برداشتن ملحفه، روی تشک را جاروبرقی بکشید تا پرز و گرد و غبار روی آن کاملاً برطرف شود. پس از آن یکی از شیوه‌های زیر را برای لکه بری انتخاب کنید و کار را ادامه دهید. همچنین می‌توانید روش لکه‌بری ملحفه و شستشوی ملحفه را مطالعه کنید.

راهکار اول

 یکی از راه‌‌های قدیمی برای از بین بردن زردی روی تشک استفاده از ترکیب اسطوخودوس و روغن است. فقط کافی است که مقداری جوش شیرین را با یک یا دو قطره روغن اسطوخودوس ترکیب کنید و این ترکیب را به‌مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی محل مورد نظر قرار دهید تا به‌خوبی لکه زرد از روی آن قسمت پاک شود و به حالت اولیه خود بازگردد.

لکه زردی را از روی تشک چگونه پاک کنیم؟ |‌خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

راهکار دوم

برای شستشوی تشک تخت مقداری آب را درون ظرف بریزید و شوینده‌ی مناسب را به آن اضافه کنید. حواستان به میزان شوینده‌ای که وارد می‌کنید باشد تا به بافت تشک آسیبی وارد نشود. در ادامه یک پارچه‌ی تمیز را به محلول آغشته کنید و روی قسمت مورد نظر بکشید. این عمل را تا رفع زردی تشک تخت ادامه دهید تا لکه به‌خوبی از روی تشک پاک شود. توجه داشته‌ باشید شاید نیاز باشد این عمل را چندین‌بار تکرار کنید تا به‌خوبی لکه از بین برود. در نهایت با پارچه‌ی تمیز دیگری محل مورد نظر را خشک کنید. از سشوار هم برای از بین رفتن کامل رطوبت تشک می‌‌توانید استفاده‌ کنید.

راهکار سوم

برای از بین بردن لکه‌ی زرد روی تشک تخت می‌‌توانید از هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) هم استفاده‌ کنید. به این منظور، هیدروژن پراکسید را با صابون، یک قاشق نمک و شوینده‌ی مناسب ترکیب کنید و این خمیر را روی محل مورد نظر قرار دهید و تا خشک شدن کامل آن صبر کنید. بعد از 20 دقیقه به‌وسیله مسواک یا کاردک آن را از روی قسمت مورد نظر پاک کنید. توجه داشته‌ باشید اگر همچنان لکه باقی‌ ماند. می‌توانید هیدروژن پراکسید را مستقیماً روی لکه بریزید و با پارچه تمیز روی آن بکشید تا لکه کاملاً از بین برود.

برطرف کردن لکه‌ی تشک با استفاده از لکه برهای موجود در بازار

تمیز کردن لکه تشک | اکتیو کلینرز

تا این جا در مورد روش‌های لکه‌بری تشک با استفاده از مواد و محلول‌های خانگی را به شما گفتیم ولی روش دیگر برای برطرف کردن لکه‌های تشک از هر نوعی که باشند وجود دارد و آن استفاده از محلول‌های لکه‌بر موجود در بازار است. این مواد برای برطرف کردن انواع لکه‌های روی تشک مورد استفاده قرار می گیرند و بسیار موثر هم هستند. اگر قصد استفاده از اسپری‌‌های آنزیم‌دار را دارید به یاد داشته باشید نباید آن‌ها را مستقیم روی تشک اسپری کنید بلکه اسپری را روی یک دستمال تمیز بپاشید بعد پارچه را روی لکه تشک بکشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *