3

راهنمای کامل شستشوی ملحفه

بهترین روش برای شست و شوی انواه ملحفه | اکتیو کلینرز

خوابیدن در رختخوابی با ملحفه‌های تمیز و خوشبو، احساس بسیار خوشایندی دارد. به همین منظور ملحفه‌ها باید به طور منظم شسته شوند. چون حتی اگر ظاهراً تمیز به نظر برسند، همیشه مقداری چربی، جرم و عرق در بافت آنها وجود دارد. شستن ملحفه هم کار ساده‌ای به نظر می‌آید ولی افراد زیادی به منظور حفظ درخشندگی و جلوگیری از چرک‌مردگی ملحفه‌ها و افزایش طول عمر آن‌ها، کار شستشو را به خشکشویی‌ها می‌سپارند. اگر می‌خواهید شستشوی ملحفه‌ها را خودتان در خانه انجام دهید، با راهنمای شستشوی ملحفه اکتیوکلینرز همراه باشید تا نتیجه‌ای بهتر به دست آورید.

در صورتی که تشک شما نیز آلوده شده است، می‌توانید راهنمای پاک کردن لکه تشک را مطالعه کنید.

راهنمای کلی شستشوی ملحفه‌ها | اکتیو کلینرز

نحوه شستشوی ملحفه‌های نو

در اولین قدم، ملحفه‌های نو باید پیش از استفاده شسته شوند. اگر دقت کرده باشید، ملحفه‌های نو کمی زبر و خشن هستند و به مرور نرم‌تر شده و لطافت خود را نشان می‌دهند. این حالت به دلیل افزودن مواد شیمیایی خاص در طول فرایند تولید ایجاد می‌شود. و از آنجایی که در برخی موارد، شوینده‌ها با این مواد شیمیایی ترکیب شده و نمی‌توانند عملکرد مناسبی از خود نشان دهند، لازم است پیش از استفاده، ملحفه‌ها را در محلول جوش شیرین قرار دهید. در مرحله بعد از یک فنجان سرکه سفید را به چرخه شستشو اضافه کنید. خواهید دید که چقدر بافت ملحفه‌ها نرم‌تر شده و برای استفاده آماده می‌شوند.

نحوه شستشوی ملحفه‌های نو | اکتیو کلینرز

پس از آن لیبل روی ملحفه را بخوانید، روی اغلب این برچسب‌ها جنس پارچه، طریقه شستشو، دمای آب، استفاده یا عدم استفاده از خشک‌کن و راهنمای اتوکشی نوشته شده است. اگر ملحفه‌ای با جنس خاص دارید ریسک نکنید و حتما کار شستشو را به خشکشویی بسپارید.

پاک کردن لکه‌ها پیش از شستشو

پیش از شستشوی ملحفه‌ها، بررسی کنید که روی آن‌ها لکه‌ای وجود نداشته باشد. لکه‌ها را باید در ابتدا به صورت جداگانه از بین برده و سپس نسبت به شستن ملحفه‌ها اقدام نمایید. پشنهاد می‌کنیم برای این مرحله از شستشو به راهنمای پاک کردن لکه انواع ملحفه مراجعه کنید.

پاک کردن لکه ها پس از شستشو | اکتیو کلینرز

نکات قابل توجه در شستشوی ملحفه‌ها با ماشین لباسشویی

بهتر است ملحفه‌ها را به تنهایی بشویید و همراه با آن‌ها، لباس دیگری داخل ماشین لباسشویی قرار ندهید. مخصوصا هیچ‌گاه ملحفه‌ها را با حوله‌ها نشویید. برای جلوگیری از کشیده شدن بافت ملحفه‌ها، آن‌ها را به صورت گرد یا لوله شده درون ماشین لباسشویی قرار دهید.

روبالشی‌ها و روکش‌های لحاف را به صورت پشت و رو در ماشین لباسشویی قرار دهید. این کار باعث می شود پرز و آشغال‌هایی که درون آنها جمع شده خارج شود و به بافت پارچه نفوذ نکند و داخل آن‌ها هم به اندازه بیرون تمیز شود.

ماشین لباسشویی را بیش از حد پر نکنید. اینکار علاوه‌بر اینکه مانع تمیز شدن بهتر ملحفه‌ها می‌شود، ممکن است به ماشین لباسشویی‌تان هم صدمه بزند.

شستشوی ملحفه با ماشین لباسشویی | اکتیو کلینرز

تنظیم دمای آب برای شستشو

پس از آن نوبت تنظیم درجه‌ی دمای آب است. واضح است که آب هرچه گرم‌تر باشد در از بین بردن کثیفی‌ها و میکروب‌ها موثرتر است، اما از طرفی هم آب داغ به بافت و رنگ پارچه آسیب می‌زند و طول عمر ملحفه را کم می‌کند. برخی پارچه‌ها مثل پارچه‌های کتانی در صورتی که با آب داغ شسته شوند آسیب جدی و غیرقابل جبرانی خواهند خورد. حتما دمای آب را روی بالاترین درجه‌ای که روی برچسب ملحفه درج شده تنظیم کنید. اگر ملحفه برچسب ندارد به راهنمای شستشوی هر نوع ملحفه مراجعه کنید تا دمای مناسب هر پارچه را پیدا کنید. اگر جنس ملحفه خود را نمی‌شناسید درجه آب را روی ۳۰ درجه تنظیم کنید.

زمان لازم برای خشک شدن ملحفه‌ بیشتر از لباس است. اما این به معنای استفاده طولانی مدت از خشک‌کن‌ نیست؛ زیرا احتمال آب رفتن ملحفه وجود دارد.

انتخاب شوینده‌ی مناسب

سپس شوینده مناسب را به میزان کافی اضافه کنید. در صورتی که پوست حساسی دارید از شوینده‌های ملایم‌تر و بدون رنگ و بو استفاده کنید. در نظر داشته باشید که استفاده از مقدار زیاد از مواد شوینده در هنگام شستشو، باعث می‌شود، مقداری از آنها لا‌به‌لای ملحفه‌ها باقی بماند و باعث ایجاد لکه سفید روی ملحفه‌ها شود.

شستن ملحفه‌هایی با پارچه‌های خاص

پس از آن برنامه شستشوی ماشین را اجرا کنید. بعضی از ماشین‌های لباسشویی برنامه‌ی اتوماتیک برای شستشوی ملحفه‌ها دارند. در صورتی که ماشین لباسشویی شما فاقد این برنامه است، درجه‌ی شستشو را روی شستشوی معمولی بگذارید. مگر در مورد ملحفه‌هایی با پارچه‌های خاص که باید درجه‌‌ی شستشو از روی راهنمای شستشوی اکتیو کلینرز انتخاب شود.

زمان لازم برای خشک شدن ملحفه‌ بیشتر از لباس است. اما این به معنای استفاده طولانی مدت از خشک‌کن‌ نیست؛ زیرا احتمال آب رفتن ملحفه وجود دارد.

خشک کردن ملحفه ها پس از شستن

ملحفه ها، را به صورت پشت رو زیر نور مستقیم خورشید آویزان کنید. نور خورشید یک ضدعفونی کننده طبیعی است و فرایند خشک شدن و ضدعفونی ملافه‌ها هم‌زمان انجام می شود. همچنین برای پارچه‌های سفید، نقش سفیدکننده داشته و درخشش و براقیت آن‌ها را بیشتر می‌کند.

خشک کردن ملحفه ها پس از شستن | اکتیو کلینرز

اتو کردن ملحفه

اتو کردن ملحفه‌ها اهمیت زیادی دارد زیرا علاوه‌بر جلوه‌ی زیبایی که به آن‌ها می‌دهد، مانع از جمع شدن آلودگی لای چروک‌های پارچه می‌شود و از چرک‌مردگی ملحفه‌ها جلوگیری می‌کند. از طرفی اتو کردن ملحفه‌ها هم کار چندان ساده‌ای نیست و زمان نسبتاً زیادی هم لازم دارد. به همین دلیل است که خیلی از افراد پس از شستشوی ملحفه‌ها آنها را برای اتو کردن به خشکشویی‌ها می‌سپارند. اگر می‌خواهید ملحفه‌ها را خودتان اتو کنید بهتر است این کار را در زمانی که ملحفه‌ها هنوز نم‌دار هستند، انجام دهید و اگر زمان زیادی ندارید آن‌ها را تا کنید و بعد اتو کنید. این کار سرعت اتوکشی را بالا می‌برد ولی ممکن است برخی چروک‌های مقاوم باقی بمانند که آنها را پس از اتمام کار یک بار دیگر اتو کنید.

اتو کردن ملحفه ها | اکتیو کلینرز

در این مقاله شما را به نحوه‌ی شستشوی انواع ملحفه آشنا کردیم. همچنین می‌توانید راهنمای شستشوی روتختی را نیز مطالعه نمایید. توجه داشته باشید که اگر به دنبال یک راه حل ساده هستید، خشکشویی ملحفه می‌تواند شما را از تمام جزئیات مربوط به شستشوی ملحفه‌ها بی‌نیاز سازد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *