0

هشت نکته‌ی بسیار مهم برای شستشوی لباس زیر

نحوه‌س شستشوی لباس زیر | اکتیو کلینرز

شستشوی لباس زیر یک کار روزمره اما مهم و بخشی از بهداشت شخصی است. چراکه باید بدون آسیب دیدن پارچه ظریف لباس‌زیر، باکتری‌ها را از بین برد. از طرفی شستن لباس‌زیر همواره با پرسش‌هایی همراه است: «آیا می‌شود آن‌ها را در کنار دیگر لباس‌ها در ماشین لباس‌شویی انداخت؟» و یا «چگونه باید باکتری‌های لباس‌زیر را از بین برد؟».

در نتیجه در این مقاله با ما همراه باشید تا قدم به قدم بهترین راه را برای شستشوی لباس‌های زیر مردانه و زنانه یاد بگیریم.

شستشوی لباس‌زیر در سینک

شستشوی لباس زیر و نکات مهمی درباره آن | اکتیو کلینرز

شستشوی لباس‌های زیر از جنس پنبه و یا الیاف مصنوعی در ماشین لباسشویی مشکل آفرین نخواهد بود و تنها کافی است که دستورالعمل‌هایی که بر روی برچسب مراقبت لباس‌های زیر آورده شده است را دنبال کنید. با این وجود برای شستشوی لباس زیر حساس مثل شورت و سوتین از جنس‌های ظریف مانند ابریشم، توصیه می‌شود که از سینک، لگن و یا سطل استفاده کنید و در صورتی که از جنس لباس‌زیر خود مطمئن نیستید نیز دوباره به سراغ برچسب مراقبت بروید.

برای شروع شستن لباس‌زیر در سینک ظرفشویی، لازم است سینک ظرفشویی را با آب ولرم و مقداری ماده شوینده که مخصوص شستن پارچه‌های ظریف ‌است، پر کنید. لباس زیر را به مدت 30 دقیقه خیس کنید. سپس شروع به چنگ‌زدن لباس‌زیر کنید تا جایی که مطمئن شوید که تمام مواد شوینده پاک شده‌است. قبل از آنکه لباس‌زیر را آویزان کنید تا در هوا خشک شود، به آرامی لباس زیر را فشار دهید. بدون اینکه چروک شود و سپس نسبت به خشک کردن آن‌ در هوا اقدام کنید.

نکاتی برای شستشوی لباس زیر ظریف

نکاتی برای شستشوی لباس زیر ظریف | خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

اگر با لباس‌های زیری مانند شورت‌های زنانه از جنس پارچه‌های ظریف و توری سر و کار دارید، نکاتی که در ادامه آمده‌است را برای جلوگیری از آسیب رسیدن به آن‌ها و از بین رفتن باکتری‌ها بکار بگیرید.

در وهله اول همواره برچسب مراقبت از لباس‌زیر را بررسی کنید تا ببینید آیا لباس زیر شما قابل شستشو با ماشین است یا خیر. شستن لباس‌زیر در ماشین، اغلب نتایج عالی به همراه دارد اما در مواردی که جنس لباس‌زیر ظریف است، ممکن است که برچسب مراقبت شستشوی دستی را توصیه کند.

در صورتی که شستشوی لباس‌زیر در ماشین لبا‌س‌شویی امکان پذیر است، آن‌ها را درون روبالشی و یا کیسه پارچه‌ای قرار دهید تا از گیر افتادن لباس‌زیر و آسیب دیدن آن‌ها در هنگام پرتاب لباس‌زیر در ماشین‌ لباس‌شویی جلوگیری شود.

علاوه بر ماده شوینده‌ای که از آن برای شستشوی لباس‌های خود استفاده می‌کنید، می‌توانید هنگام شستشوی لباس‌زیر مقداری از محلول ضدباکتری را برای از بین رفتن باکتری‌ها استفاده کیند.

در صورتی که بنابر برچسب مراقبت امکان شستشوی ماشینی لباس‌های زیر فراهم نیست، با استفاده از مقدار مناسبی از مواد شوینده ملایم نسبت به شستشوی لباس‌زیر در سینک اقدام کنید. همیشه به یاد داشته باشید که مقدار توصیه شده از مواد شوینده برای شستن دستی کمی کمتر از شستشوی ماشینی است.

گفتنی است که اگر زمان کافی برای شستن لباس‌های زیر ابریشمی یا توری خود با دست را ندارید و شستشوی ماشینی را انتخاب می‌کنید، هنوز می‌توانید برای محافظت از آن‌ها در مقابل آسیب‌های احتمالی اقداماتی را انجام دهید. شستن آنها در یک چرخه ملایم علاوه بر قرار دادن آن‌ها در کیسه‌های پارچه‌ای، همیشه اولین قدم است، زیرا به طور خاص برای لباس‌های ظریف طراحی شده‌است.

لباس‌زیر را بدون آسیب رساندن به پارچه ضدعفونی کنید.

ضد عفونی کردن لباس زیر | خشکشویی اکتیو کلینرز

شستن لباس‌های زیر برای از بین بردن باکتری‌ها بخش مهمی از فرایند شستشوی لباس‌زیر است. خبر خوب این است که می‌توانید لباس‌های زیر را بدون آسیب رساندن به پارچه ضدعفونی کنید. موثرترین راه برای ضدعفونی کردن لباس‌های زیر، اضافه کردن یک ضدعفونی‌کننده علاوه بر مواد شوینده معمولی به لباس‌ها است.

برای اطمینان از، از بین رفتن تمام باکتری‌های احتمالی روی لباس زیر، بهتر است با بالاترین دمایی که برچسب مراقبت اجازه می‌دهد لباس‌زیر را بشویید. از طرف دیگر، می‌توانید لباس‌زیر خود را بعد از شستن و خشک کردن اتو کنید.

لباس‌های زیر را باید جداگانه شست؟

جدا کردن لباس‌های زیر برای شستشو | اکتیو کلینرز

همان‌طور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، یکی از پرسش‌های پرتکرار حول محور شستشوی لباس‌های زیر این است که آیا می‌شود لباس‌های زیر را در کنار یکدیگر شست یا خیر؟ پاسخ این است که واقعاً هیچ قانون خاصی وجود ندارد و همه اینها به ترجیحات شخصی بستگی دارد. برخی از ملاحظاتی که ممکن است بخواهید رعایت کنید عبارتند از:

  • اگر کودکی دارید که ممکن است، شورت بچه‌گانه خود را کثیف کرده باشد، بهتر است هنگام شستشو، لباس زیر کثیف را از سایر لباس‌های زیر جدا کنید.
  • بهتر است برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و در صورت استفاده کردن از ماشین لباس‌شویی، آن را تا حد امکان با لباس‌های زیری که نیاز به شستشوی دارند پر کنید.
  • در صورتی که باید لباس‌های زیر را به صورت جداگانه بشویید، یک چرخه شستشوی کوتاه‌تر را انتخاب کنید.

لباس‌زیر را باید چند وقت یکبار شست؟

نکات مهم برای شستن شورت و سوتین | اکتیو کلینرز

برای همه ما حداقل یک بار پیش آمده که یک لباس را چندین روز بپوشیم اما در خصوص لباس‌زیر، پوشیدن تکراری آن موضوع متفاوتی است. بنابر تحقیقاتی که توسط یکی از خرده‌فروشی‌های آنلاین در بریتانیا انجام شده‌است و نتایج آن به تازگی منتشر شده‌است، از هزار بزرگسال بریتانیایی، 20 درصد از مردم اعتراف کردند که قبل از شستن لباس‌های زیر خود دو بار یا بیشتر آن‌ها را می‌پوشند.

پوشیدن مجدد لباس‌زیر پیش از شستشوی نزد مردان وضعیت بدتری دارد به طوری که تقریباً یک سوم (31٪) از افرادی که مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، نسبت به این اقدام اعتراف کرده‌اند و در این بین تنها 10٪ از زنان این عادت را دارند.

این آمار نگران‌کننده در حالی منتشر شده‌است که تمیز نگه داشتن لباس‌ برای سلامتی بسیار مهم است. به خصوص زمانی که پای لباس زیر به میان می‌آید. با این حال هیچ پاسخ درست یا غلطی برای دفعات شستن لباس‌های بیرونی یا لباس‌های زیر وجود ندارد. اما قاعده کلی این است که لباس‌های زیر باید هر روز شسته شوند، زیرا مناطقی از بدن را می‌پوشانند که می‌توانند باکتری‌ها را تولید کنند.

لباس‌زیر را باید در چه دمایی شست؟

دمای مناسب برای شستن لباس زیر |‌خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

بحث های زیادی در مورد اینکه لباس زیر را در چه دمایی باید شست، وجود دارد. بسیاری از مردم نگران باکتری‌های موجود در لباس‌زیر و ماشین لباسشویی خود هستند و برخی معتقدند که 60 درجه سانتی گراد برای بهداشتی نگه داشتن لباس‌زیر شما بهترین است. اما آیا این گفته درست است؟

حقیقت این است که دمایی که لباس‌زیر خود را در آن می شویید به ترجیح شخصی بستگی دارد. شستشوی گرم‌تر می‌تواند باکتری‌های بیشتری را نسبت به شستشوی سردتر از بین ببرد. اما بیشتر شوینده‌ها این کار را نیز انجام می‌دهند، بنابراین ممکن است به حرارت بالاتری نیاز نباشد.

با این حال، لباس زیر کثیف را باید روی یک شستشوی داغ قرار دهید تا از استریل بودن آن مطمئن شوید. اگر شک دارید، بهتر است با دمای مشخص شده در برچسب مراقبت از لباس خود پیش بروید. همچنین مراقب شل شدن کش شورت و یا سوتین خود بر اثر شستشو با آب داغ باشید!

آیا می توانید جوراب ها را با لباس زیر بشویید؟

شستشوی شورت و سوتین با لباس‌های دیگر | خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

برخی از افراد در مورد شستن لباس زیر و جوراب با یکدیگر نگران آلودگی متقابل هستند. آیا واقعاً جدا کردن آنها ضروری است؟ جواب کوتاه است: خیر.

 تا زمانی که از یک شوینده موثر استفاده می‌کنید، هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد باکتری‌ها در لباس‌های شسته شده وجود ندارد. اگر واقعا نگران هستید، همیشه می‌توانید لباس‌های خود را در دمای بالاتر بشویید تا ایمن باشد. اما این کار هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت.

یکی از شرایطی که ممکن است نیاز به اقدامات اضافی داشته باشید، این است که پای عفونت قارچی در میان باشد. در این مورد، شما باید دمای بالا را برای شستشوی لباس‌زیر انتخاب کنید. چراکه در غیر این صورت، ممکن است خطر گسترش عفونت وجود داشته باشد. با این حال، در این مورد، باید از یک پزشک نیز مشاوره بگیرید.

نکاتی برای شستشوی سوتین

نکاتی برای شستشوی سوتین که باید بدانید |‌اکتیو کلینرز

دو روش برای شستشوی سوتین وجود دارد؛ شستشوی دستی و شستشوی ماشینی. سوتین‌های ساخته شده از پارچه‌های ظریف نیاز به شستشوی دقیق دارند و سوتین‌های بادوام‌تر را می توان بدون ترس در ماشین لباس‌شویی انداخت.

سوتین نازک و شفاف یا نیم‌تنه‌های تزئینی را بهتر است با دست شست. سینک خود را با آب سرد پر کنید و مقدار کمی ماده شوینده ملایم به آن اضافه کنید. سوتین خود را برای چند دقیقه خیس کنید، کف را به آرامی روی پارچه بمالید و با آب خنک بشویید. پس از شستن، لباس زیر توری خود را با یک حوله تمیز پاک کنید و بگذارید در هوای آزاد خشک شود.

در خصوص سوتین‌های فنردار بهترین را شستشوی با دست است. چراکه شستشو با ماشین ممکن است منجر به خم شدن فنر‌های آن شود و در خصوص سوتین‌های ابری نیز بهتر است که آن‌ها را با دست بشویید.

گفتنی است که سوتین‌های روزمره نخی و محکم را می‌توان در ماشین‌های لباسشویی شست. حتماً تمام قلاب‌های آن‌ها را ببندید تا به لباس‌های دیگر گیر نکنند و یا می‌توانید سوتین‌ را درون یک کیسه پارچه‌ای قرار دهید.

در شستن سوتین از مواد شوینده قوی استفاده نکنید و هرگز سوتین خود را خشک نکنید. دمای بالا، الیاف کشسان پارچه را از بین می‌برد. اجازه دهید لباس‌ها در فضای باز، دور از گرما و نور خورشید خشک شوند.

هنگام شستن نیم تنه ورزشی، حتما کاپ‌ها را بردارید، جداگانه بشویید و خشک کنید. این کار نه تنها فرم نگه داشتن سوتین را تضمین می‌کند، بلکه به درستی تمیز می‌شود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *