5

دمای مناسب برای شستشوی لباس

بهترین دمای شستشوی لباس |‌خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

همانطور که می‌دانید دستگاه ماشین لباسشویی یکی از تجهیزات موجود در هر خانه است که کمک می‌کند شستشوی لباس‌ها با سرعت و دقت بیشتری انجام شود. این دستگاه شرایط و استانداردهای خود را دارد که البته با توجه به هر برندی این شرایط و استانداردها می‌تواند کمی متغیر باشد. همچنین این استانداردها موجب افزایش یا کاهش طول عمر دستگاه شده و می‌توانند بر روی مصرف انرژی آن نیز تاثیر بگذارند. اولین اصل که در مورد ماشین‌های لباسشویی باید به آن دقت شود دمای مناسب است. دما کمک می‌کند تا میزان مصرف انرژی ماشین لباسشویی شما کاهش پیدا کرده و لباس‌ها آسیب کمتری ببینند. ما در این مطلب، بیشتر در مورد بهترین دمای شستشوی لباس در ماشین لباسشویی با شما صحبت خواهیم کرد.

بهترین دما یا دمای مطلوب

شاید ندانید که در شستشوی لباس‌ها در ماشین لباسشویی، مناسب‌ترین دما، ۴۰ درجه سانتیگراد است. این عدد متناسب با حجم مشخصی از لباس‌ها در ماشین لباسشویی تعیین شده، اما یک عدد مطلق و غیر قابل تغییر نیست. دمای ۴۰ درجه سانتیگراد می‌تواند بر اساس میزان کثیف بودن لباس‌ها یا ترس شما از آسیب دیدن لباستان، تغییر کند. این دما برای لباس‌های مختلف با رنگ‌های متفاوت و متریال‌های متنوعی که دارند هم، می‌تواند متغیر باشد. در ادامه میزان و چگونگی این تغییرات را بیشتر برای شما بازگو خواهیم کرد.

دمای مناسب شستن لباس با 20 درجه سانتی‌گراد

لباس‌ها را در چه دمایی بشوییم؟ |‌ اکتیو کلینرز

اولین دمایی که برای شستشوی لباس از آن استفاده می‌کنند دمای ۲۰ درجه است. این دما تا حد بسیار زیادی مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. تقریباً از سال ۲۰۱۰ به بعد بیشتر ماشین‌های لباسشویی با قابلیت شستشوی لباس در این دما وارد بازار شدند. وقتی شما دمای لباسشویی خود را از ۴۰ درجه سانتیگراد به ۲۰ درجه سانتیگراد کاهش می‌دهید، تفاوت زیادی در کارکرد دستگاه شما دیده نخواهد شد. اما مصرف انرژی تقریباً ۶۰ تا ۷۰ درصد به شدت افت می‌کند.

نکته‌ای که در این بین باید به آن اشاره کنیم این است که لکه‌های غلیظ مانند لکه روغن در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد و در ماشین لباسشویی کاملاً تمیز نمی‌شوند. اما موارد دیگر بیشتر پارچه‌ها نسبت به این دما مقاومتی نداشته و به راحتی تمیز خواهند شد. ناگفته نماند که اگر از دمای ۲۰ درجه سانتیگراد استفاده کردید، حتماً از مواد شوینده مناسب هم استفاده کنید.

دمای مناسب شستن لباس با 30 درجه سانتی‌گراد

دما مناسب شستن لباس‌ها | خشکشویی اکتیو کلینرز

دمای ۳۰ درجه‌ی سانتیگراد در ماشین لباسشویی یعنی مصرف انرژی کاملاً مناسب و عملکرد صحیح و مطلوب. بکار بردن دمای ۳۰ درجه در شستشوی لباس‌ها با ماشین لباسشویی، یعنی صرفه‌جویی نسبتا مناسب در انرژی در مقابل دمای ۴۰ درجه سانتیگراد!

البته این دما موجب می‌شود که لباس‌ها با بالا رفتن حرارت، بهتر تمیز شده و شستشوی مناسب‌تری را نسبت به دمای ۲۰ درجه تجربه کنند. نکته مهم اینکه این دما هم مانند دمای ۲۰ درجه نمی‌تواند لکه‌های غلیظ را پاک کند و برای پاک کردن این لکه‌ها شما باید کمی دما را بالاتر ببرید. اما بد نیست بدانید که دمای 30 درجه بهترین دما برای شستشوی لباس‌های رنگی محسوب می‌شود.

دمای مناسب شستن لباس با 30 الی 40 درجه سانتی‌گراد

جالب است که بدانید اگر جنس لباس شما از نوع لباس‌های حساس است، دمای ۳۰ درجه برای این لباس کاملاً مناسب و مطلوب خواهد بود. اما اگر الیاف لباس شما محکم است، بهتر اینکه دما را کمی بالاتر ببرید و آن را به دمای ۴۰ درجه سانتیگراد برسانید. به عبارت دیگر بهتر است پارچه‌هایی را که بعنوان مصرف روزمره مورد استفاده قرار می‌دهید، با دمای ۳۰ درجه سانتیگراد در ماشین لباسشویی بشویید.

دمای مناسب شستن لباس با 50 درجه سانتی‌گراد

مناسب‌ترین دما برای شستشوی لباس‌ها | اکتیو کلینر

اگر لباس‌های شما به شدت آلوده و کثیف هستند، شما باید با یک شستشوی کامل لکه‌بری را انجام دهید. پیشنهاد ما برای لباس‌های خیلی کثیف و آلوده دمای ۵۰ درجه سانتیگراد است. در این دما لباس‌ها به خوبی شسته شده و از هر نوع آلودگی پاک می‌شوند. اما این نکته را نیز باید گوشزد کنیم که بافت لباس شما در این درجه به شدت آسیب خواهد دید.

در این بین نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که لباس‌های نخی یا نایلونی در این درجه حرارت، هیچ آسیبی نخواهند دید. ناگفته نماند که دمای ۵۰ درجه مصرف انرژی شما را شدیدا افزایش داده و الا می‌برد. اگر در دفعات زیاد ماشین لباسشویی خود را با این درجه روشن کنید، به شدت می‌تواند برای ماشین لباسشویی شما آسیب زننده و خطرناک باشد.

دمای مناسب شستن لباس با 60 درجه سانتی‌گراد

حالا به این قسمت ماجرا می‌رسیم که اگر لکه‌های لباس شما به شدت غلیظ و به طرز وحشتناکی غیر قابل شستشو و پاک شدن هستند، می‌توانید روی دمای ۶۰ درجه سانتیگراد حساب کنید. این دما بهترین و بالاترین حد از تمیزی در شستشوی بیشتر لباسشویی‌ها به حساب می‌آید. البته در این بین باید نکته‌ی مهمی را نیز به شما گوشزد کنیم و آن اینکه اگر دمای لباسشویی خود را از ۶۰ درجه بالاتر ببرید، با تغییر شگفت‌انگیز و چشمگیری برای پاک شدن لکه‌ها یا تمیزی لباس‌هایتان روبرو نخواهید بود.

به عبارتی بالاتر بودن دمای آب بیشتر از ۶۰ درجه سانتی‌گراد هیچ تاثیر خاصی در فرایند شستشوی لباس شما ندارد. در عین حال این دما، به بافت لباس بیش از اندازه آسیب خواهد زد و همچنین مصرف انرژی در لباسشویی شما به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

دمای مناسب برای شستن پارچه‌های جین

بهترین دمای شستشوی لباس |‌ خشکشویی آنلاین اکتیو کلینر

اگر برای شستشوی لباس جین خود از دمای خیلی بالا استفاده می‌کنید، باید بدانید که پارچه‌ی جین شما به مرور زمان چروک شده و پوسیده خواهد شد. ضمن اینکه رنگ خود را نیز از دست می‌دهد. اگر تعداد لباس‌های جین شما زیاد هستند بهتر است که آن‌ها را جدا کرده و بعد از کثیف شدن تمام لباس‌های جین خود، در یک شستشو با ماشین لباسشویی فقط لباس‌های جین را در ماشین قرار دهید و برای شستشوی آن‌ها از دمای ۴۰ درجه سانتیگراد استفاده کنید.

اما اگر لباس‌های جین شما تعدادشان زیاد نیست و برای یک بار شستشو با ماشین لباسشویی کافی نیستند، بهتر است که آن‌ها را در حین شستن با دیگر لباس‌ها، در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد بشویید. همچنین بهتر است که برای شستشوی لباس‌های جین خود از مایع شستشوی مخصوص پارچه‌های جین استفاده کنید. البته این مهم، زمانی امکان پذیر است که تمامی لباس‌های شما در یک وعده شستشوی ماشین لباسشویی همگی جین باشند و در ترکیب با سایر پارچه‌ها برای شستشو قرار نگرفته باشند.

دمای مناسب برای شستن پارچه‌های سفید

دمای مناسب برای شستن لباس سفید | خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

مهمترین نکته در شستشوی پارچه‌های سفید این است که قبل از در نظر گرفتن دمای آب ماشین لباسشویی و مواد شوینده، یک رنگ بودن لباس‌ها را لحاظ کنید. برای مثال اگر تصمیم دارید که البسه خواب و حمام مانند حوله‌ها و ملحفه‌ها را برای شستشو یکجا با هم تمیز کنید، می‌توانید دمای آب را تا ۶۰ درجه سانتیگراد افزایش دهید.

برای مثال پارچه‌هایی که همگی سفید هستند را در یک روز و یک بار کار با ماشین لباسشویی، شستشو دهید و بدون هیچ نگرانی از دمای آب بالا برای تمیز شدن کامل آن‎ها استفاده کنید. ضمن اینکه حتماً از شوینده مناسب پارچه‌ها و لباس‌های سفید هم استفاده کنید. دقت کنید که لباس‌ها و پارچه‌های سفید را در تعداد بالا جمع کرده و با هم شستشو دهید. اینکار امکان آسیب دیدن ماشین لباسشویی شما را کاهش داده، ضمن اینکه در مصرف انرژی هم به شدت صرفه‌جویی می‌کند.

نکات شستشوی صحیح با ماشین لباسشویی

حالا که متوجه شدید چه درجه دمایی برای چه لباس‌ها و پارچه‌هایی مناسب‌تر است و چه فواید و مضراتی برای لباس‌ها و ماشین لباسشویی شما دارد، بهتر می‌توانید از لباسشویی خود استفاده کرده و نتیجه رضایت‌بخش آن را مشاهده کنید. در این قسمت قصد داریم چند نکته‌ی ریز، کاربردی و مهم را در مورد کار با لباسشویی به شما گوشزد کنیم تا عملکرد لباسشویی شما بهتر شود.

به لیبل لباس‌ها دقت کنید

نکته‌ی مهمی که در مورد شستشوی لباس‌ها باید بیشتر به آن دقت شود و البته تاثیر زیادی در نتیجه نهایی دارد، این است که حتماً لیبل‌ها و یا تگ لباس‌ها را مطالعه کنید. چون متناسب با الیاف لباس، نحوه شستشوی آن را برای شما مشخص کرده است.

لیبل دمای شستشوی لباس | اکتیو کلینرز

قبل از شستشو، لکه‌بری لباس را فراموش نکنید

نکته‌ی مهم دوم این است که قبل از قرار دادن لباس در ماشین لباسشویی با کمک دست و مواد پاک‌کننده‌ی مخصوص، مرحله لکه‌بری را به طرز صحیحی انجام دهید تا نیاز به بالا بردن درجه آب لباسشویی نداشته و مصرف انرژی شما نیز افزایش پیدا نکند.

دمای آب لباسشویی را چک کنید

شاید ندانید زمانی که آب وارد دیگ لباسشویی شما می‌شود، دمای آن تا ۱۰ درجه کاهش پیدا می‌کند. این موضوع سبب می‌شود که اگر دمای آب ماشین لباسشویی شما زیر ۱۵ درجه باشد، شستشو به خوبی انجام نشود. پس حتماً در زمان شستشو، دمای آب لباسشویی را با دقت بررسی و کنترل کنید.

خیس کردن لباس‌ها قبل از شستشو فراموش نشود

اگر لباس‌های شما لکه‌های عمیق و سختی دارند، بهتر است پیش از شستشو، لباس را در آب سرد خیس کنید. وقتی لباس‌های شما چند ساعت در آب سرد قرار گرفته و کاملا خیس شوند، حتی قوی‌ترین لکه‌های لباس شما هم پاک شده و با این پیش شستشو، کاملا از بین خواهند رفت.

انتخاب شوینده مهم است

نکته مهم آخر این است که حتما باید از شوینده مناسب استفاده کنید. شوینده‌ها شاید در نگاه اول همگی مانند یکدیگر باشند، اما در واقعیت به‌دلیل عملکرد متفاوتی که دارند، کاملا متفاوت هستند. البته باید به این نکته نیز توجه کنید که قدرت پاک کنندگی مواد شستشو و شوینده در ماشین لباسشویی با دمای آب رابطه مستقیمی دارد. یعنی مواد شوینده در دماهای مختلف می‌توانند قدرت شستشوی متفاوتی را از خود نشان دهند. به عبارتی وقتی دمای آب کاهش پیدا می‌کند، قدرت تمیز کنندگی شوینده‌ها نیز کم می‌شود. اما همین که دمای آب لباسشویی افزایش پیدا کند، قدرت پاک‌کنندگی همین شوینده‌ها نیز بیشتر می‌شود.

بهترین دما برای بهترین شست‌وشو

در این مطلب تلاش کردیم تا با توضیح هر کدام از درجات آب در ماشین لباسشویی، شما را راهنمایی کنیم تا لباس‌های خود را بهتر و راحت‌تر با ماشین لباسشویی شستشو دهید. اطلاع از الیاف لباس و انتخاب دمای مناسب، کمک می‌کند تا شما بدون آسیب دیدگی لباس خود را شستشو داده و میزان آسیب دیدگی و تغییر رنگ لباس خود را به حداقل برسانید. البته همانطور که گفتیم بهترین دما برای تمام پارچه‌ها 30 تا 40 درجه‌ی سانتی‌گراد است. این دما هم آسیب دیدگی را به حداقل رسانده و هم مصرف انرژی را شدیدا کم خواهد کرد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *