27

علائم طریقه صحیح شستشوی لباس (روش خواندن برچسب لباس)

راهنمای برچسب لباس برای شستشو و اتو |‌اکتیو کلینرز خشکشویی آنلاین

احتمالا همه‌ی شما هنگام شستشوی لباس‌هایتان، با سوالات متعددی مواجه می‌شوید. از اینکه لکه‌های مختلف را چگونه از روی لباس‌تان پاک کنید و یا اینکه دمای آب ماشین لباسشویی را روی چند درجه تنظیم کنید؟ اصلا آیا بهتر است لباس را با دست بشوییم یا با ماشین لباسشویی؟ آیا لباس‌هایمان قابلیت اتو دارند؟ اگر قابلیت اتو وجود دارد، دمای آن را چگونه تنظیم کنیم؟ پاسخ این سوالات و سوالات دیگری از این دست را به راحتی می‌توانید از روی لیبل یا برچسب لباس پیدا کنید.

نکته‌ی مهمی که وجود دارد، این است که بتوانید معنای علائم روی لباس را به درستی تشخیص دهید. در این مقاله، به بررسی مفهوم علائم روی لباس می‌پردازیم.

نمادهای مرتبط با شستشو

نمادهای مرتبط با شستشوی لباس‌ها اولین دسته‌ای هستند که در بررسی تگ لباس در خصوص آن صحبت می‌کنیم. این نشانه‌ها درباره‌ی بهترین شیوه‌ی شستشو، دوره‌ی شستشو و دمای محیط شستشو هستند. در واقع نماد وان که علامت آن شبیه یک فنجان است، نکات مرتبط با شستشوی لباس را به شما یادآوری می‌کند. همواره نکات دیگر مرتبط با شستشو مثل شستشوی لباس‌های هم‌رنگ را نیز در شستشوی لباس‌ها رعایت نمایید.

برچسب یا لیبل شستشوی لباس | اکتیو کلینرز

لباس‌ها را با چه وسیله‌ای بشوییم؟

نمادهایی که شکل آن‌ها را می‌توانید در تصویر زیر ببینید، درخصوص وسایل مناسب و ایمن شستشو برای لباس شما هستند. پس آن‌ها را جدی بگیرید.

نمادهای مرتبط با شستشوی لباس | خشکشویی اکتیو کلینرز

شستشو با ماشین: این علامت، نشان‌دهنده‌ی این است که می‌توانید پوشاک خود را با استفاده از ماشین لباسشویی، بدون مشکل شستشو دهید.

شستشو با دست: برچسب شستشو با دست نشان می‌دهد که شما نباید پوشاک خود را با ماشین شستشو دهید و حتما باید آن را با دست بشویید. این برچسب معمولا برای لباس‌های از جنس ابریشم و کتان استفاده می‌شود. همچنین در نظر داشته باشید، در صورتی که ماشیت لباسشویی شما دارای حالت شستشوی دستی باشد، می‌توانید با مراقبت زیاد از این حالت شستشو استفاده نمایید. اما توصیه می‌کنیم این ریسک را انجام ندهید.

عدم شستشو: از شستن پارچه‌هایی که این نماد را روی برچسب خود دارند، با دست و ماشین اکیدا بپرهیزید! بهتر است این لباس‌ها را برای شستشو، به خشکشویی بسپارید.

فقط خشکشویی: این نوع لباس‌ها برای لکه‌بری و پاکیزگی باید حتما به خشکشویی سپرده شوند.

خشکشویی نکنید: لباس‌هایی با این علامت باید با آهسته‌ترین درجه‌ی شستشوی ماشین لباسشویی و با دقت بسیار شستشو شوند. همچنین بهتر است این لباس‌ها را داخل یک توری قرار دهید و سپس آن را داخل ماشین لباسشویی قرار دهید.

علامت‌های مربوط به دمای شستشو

اگر در برچسب لباس خود نمادهای زیر را مشاهده کردید، باید بدانید که دمای شستشوی مناسب لباس شما را نشان می‌دهند. شستشوی لباس‌ها در دمای مناسب، تاثیر قابل‌توجه‌ای در کنترل ساییدگی و پارگی آن‌ها در بلندمدت دارد. همانطور که می‌دانید، پارچه‌ها از نظر ظرافت، انواع مختلفی دارند. پس باید حتما دمای مناسب شستشو برای هر پارچه را رعایت کنید تا پارچه‌ها دچار تغییر شکل و آسیب جدی نشوند.

برچسب لباس مربوط به دمای شستشو | اکتیو کلینرز

شستشوی سرد: لباس‌هایی با نشانه‌ی وان شستشو به همراه یک نقطه در وسط آن باید در آب سرد با دمای بین ۱۸ تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد شستشو شوند.

شستشو با آب ولرم: اگر روی برچسب لباستان نشانه‌ی وان شستشو را به همراه دو نقطه در میان آن میبینید، لباس‌ها باید در آب ولرم با دمای حداکثر ۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد، شستشو شوند.

شستشوی گرم: لباس‌هایی با نشانه‌ی وان شستشو به همراه سه نقطه در وسط آن باید در آب داغ با دمای حداکثر ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد، شستشو شوند.

نمادهای مربوط به ماشین لباسشویی

بعد از مطالعه‌ی‌ دو مرحله‌ی قبلی احتمالا متوجه شده‌اید که لباس شما برای شستشو در ماشین لباسشویی مناسب است یا خیر؟ همچنین دمای مناسب شستشوی لباس خود را نیز پیدا کرده‌اید. حالا زمان آن رسیده است تا بدانیم که چرخه‌ی مناسب برای شستشوی لباس‌هایی که قابلیت شستشو با ماشین را دارند چقدر است؟

ماشین‌های لباسشویی جدید معمولا حالت‌های بسیار متنوعی دارند اما برچسب‌های لباس معمولا بسیار ساده و قابل فهم هستند. این علائم با نماد یک وان شستشو که زیر آن صفر، یک یا دو خط قرار دارد، مشخص می‌شوند.

نماد شستشو با ماشین لباسشویی روی برچسب لباس | اکتیو کلینرز

دوره گردش نرمال: این نشانه شامل یک وان پر از آب بدون هیچ خطی در زیر آن است. این درجه برای لباس‌های بادوامی مثل شلوار جین، جوراب و تیشرت که به سادگی قابل شستشو هستند مناسب است. این چرخه برای تمیز کردن کثیفی‌ها ایده‌آل است.

دوره گردش ویژه الیاف مصنوعی: علامت وان پر از آب با یک خط در زیر آن به معنای دوره گردش ویژه الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر است. این چرخه با شستشو با آب گرم‌تر، موجب کاهش چین و چروک لباس‌ها می‌شود.

دوره گردش آهسته: اگر یک وان پر از آب با دو خط در زیر آن را مشاهده کردید، یعنی باید از دوره گردش آهسته استفاده کنید.

نمادهای مربوط به خشک کردن در برچسب لباس

خشک کردن یکی از مهم‌ترین مراحل در فرآیند مراقبت و نگهداری از لباس‌ها است. شاید فکر کنید خشک کردن لباس‌ها ساده است و نیاز به دقت خاصی ندارد. اما احتمالا همه‌ی شما تجربه‌کره‌اید که سایز لباس‌هایتان پس از خشک کردن آن‌ها کاهش یافته و از فرم افتاده‌اند. اگر پیش از خشک کردن، برچسب لباس را می‌خواندید، احتمالا با این مشکل مواجه نمی‌شدید!

پس از این به بعد به نمادهای مربعی شکل روی لباس‌هایتان که دایره‌ای در آن‌ها قرار گرفته است، توجه بیشتری داشته باشید. تا اشتباها لباس‌ها را در خشک‌کن نیاندازید و بتوانید از یک فاجعه‌ی حتمی برای لباس‌های‌تان جلوگیری کنید.

علائم خشک کردن لباس | خشکشویی آنلاین اکتیو

علائم عمومی مربوط به خشک کردن لباس

در فرآیند مراقبت از لباس‌ها، خشک کردن آن‌ها نیز به اندازه‌ی شستشو اهمیت دارد. استفاده‌ی اشتباه از خشک‌کن می‌تواند باعث آسیب به لباس‌ها، چروک شدن آن‌ها و آسیب‌هایی به لباس شود که امکان استفاده از لباس را از بین ببرند. با یادگرفتن نمادهای مربوط به خشک کردن، لباس‌هایتان را از آسیب دیدن حتمی نجات دهید!

لیبل لباس خشک کردن | خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

خشک‌کن مجاز است: اگر لباس‌تان دارای این برچسب است به شما تبریک می‌گوییم. می‌توانید با خیال راحت لباس‌تان را درون خشک‌کن قرار دهید. البته حواستان باشد! به برچسب‌های حرارتی و نکات مربوط به آسیب‌پذیری لباس نیز دقت کنید تا آسیبی به آن وارد نشود.

از خشک‌کن استفاده نکنید: اگر این علامت را روی برچسب لباس خود مشاهده کردید، به هیچ وجه آن را داخل خشک‌کن قرار ندهید. به جای آن، از روش‌هایی مثل آویزان کردن لباس یا قرار دادن آن در قفسه استفاده کنید.

آویزان کنید: این لباس‌ها را باید برای خشک شدن در یک ردیف آویزان کنید تا هوا از میان آن‌ها به راحتی عبور کند. به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه آن‌ها را تحت تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید. گرمای زیاد می‌تواند لباس شما را جمع کند پس حتما آن را در سایه خشک کنید.

روی سطح صاف خشک شود: لباس‌هایی از جنس پنبه، کنف، کتان، پشم، ابریشم یا مواد مشابه دیگر نباید آویزان شوند. اگر این علامت را بر روی لباس‌تان مشاهده کردید باید آن را روی قفسه‌ی تخت پهن کنید و یا روی یک حوله‌ی خشک قرار دهید تا لباس‌تان خشک شود.

لباس‌تان را نچلانید: لباس‌هایی که با برچسب نپیچاندن لباس مشخص شده‌اند را هرگز نچلانید تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

دمای خشک کردن در برچسب لباس

توجه داشته باشید، علی‌رغم اینکه نماد مجاز بودن خشک‌کن به این معناست که می‌توانید برای خشک کردن لباس خود، از آن استفاده کنید اما استفاده از خشک‌کن می‌تواند به طبیعت آسیب برساند و الزامی نیست. شما می‌توانید این لباس‌ها را نیز به کمک آویزان کردن و یا استفاده از یک حوله‌ی نرم و قفسه‌ی صاف خشک کنید.

خشک‌کن: این علامت نشان‌دهنده‌ی این است که استفاده از خشک‌کن با هر تنظیم حرارتی مجاز است. فقط توجه داشته باشید که استفاده از گرمای زیاد در فرآیند خشک کردن می‌تواند باعث کوچک شدن لباس شود.

دمای کم: پوشاکی با این لیبل لباس باید در تنظیم حرارتی پایین خشک شوند. دمای بالاتر می‌تواند باعث آسیب به آن‌ها شود.

دما متوسط: این لباس‌ها باید با دمای متوسط خشک‌کن خشک شوند.

دمای بالا: این لباس‌ها می‌توانند با بالاترین دمای خشک‌کن، خشک شوند.

بدون گرما/هوا: لباس‌های که خشک‌کردن آن‌ها مجاز است اما دارای این تگ می‌باشند، باید در خشک کن قرار گیرند و بدون استفاده از گرما خشک شوند.

دوره گردش خشک‌کن

تگ خشکشویی و شستشوی لباس | اکتیو کلینرز

دوره گردش نرمال: با استفاده از این دوره گردش نرمال می‌توانید اقلامی مثل حوله، ملحفه، شلوار جین، تیشرت و شلوار ورزشی را به راحتی خشک کنید. در استفاده از این دوره گردش باید دقت کنید! زیرا قرار دادن اقلامی از جنس الیاف طبیعی می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند.

دوره‌ی گردش ویژه الیاف مصنوعی: برای اقلامی که دارای الیاف مصنوعی هستند می‌توانید از این دوره گردش استفاده کنید تا میزان چین و چروک آن‌ها کاهش یابد و مشکلی برایشان به وجود نیاید. این چرخه همچنین می‌تواند برای برخی الیاف طبیعی نیز استفاده شود که به راحتی چروک می‌شوند.

دوره‌ی گردش نرمال: این تنظیم با حرارت کم، زمان‌بر است اما برای پارچه‌های ظریف و حساس قابل استفاده است.

سفیدکننده؛ آری یا نه؟

علائم مربوط به سفید کننده لباس | اکتیو کلینرز

اگر می‌خواهید از سفیدکننده استفاده کنید، حتما به نمادهای مربوط به آن دقت کنید. استفاده‌ی نادرست از سفیدکننده می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به لباس شما وارد کند. نمادهای مربوط به استفاده از سفیدکننده به شکل مثلث در لیبل یا برچسب لباس نمایش داده می‌شوند.

همچنین توجه داشته باشید که استفاده از سفیدکننده‌های حاوی کلر و فاقد کلر نیز از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید.

اتو کردن در برچسب لباس

اتو کردن یکی از مهم‌ترین موارد در نگهداری از لباس است که اگر اصولی و در دمای مناسب انجام نشود، آسیب جدی به لباس‌ها وارد می‌کند. برخی لباس‌ها نیز اصلا قابلیت اتو کردن ندارند و یا باید با شرایط و دمای حرارتی خاص اتو شوند.

علائم اتو کردن در لیبل لباس | اکتیو کلینرز

برای مثال اگر می‌خواهید پیراهن جدید خود را اتو کنید و نمی‌دانید که آیا قابلیت اتو دارد یا خیر، سراغ برچسب داخل ان بروید و به دنبال نماد اتو روی برچسب لباس باشید. قطعا یکی از نمادهای زیر را می‌یابید. همانطور که در اوایل مقاله نیز اشاره کردیم نقاط داخل اتو نماینگر دمای مجاز برای اتو کردن هستند.

تگ یا برچسب لباس درباره اتو کردن | اکتیو کلینرز

سخن پایانی درباره‌ی لیبل یا تگ لباس

در این مقاله سعی کردیم شما را با متداول‌ترین نمادهای روی برچسب لباس که به صورت جهانی کاربرد دارند، آشنا کنیم. توجه داشته باشید که برخی تولیدکنندگان لباس در ایران یا خارج از کشور، از برخی نمادهای غیراستاندارد دیگر نیز استفاده می‌کنند.

همچنین برای راحتی در مراقبت از لباس و شستشو، خشک کردن، اتو کردن و لکه‌بری لباس خود می‌توانید از خدمات خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز استفاده کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. نسرین قانع گفت:

    ممنون از مقاله‌ی کاربردیتون.
    شما توی خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز، خدمات لکه‌بری هم دارید؟

    1. علی حیدری گفت:

      بله می‌تونید به خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز مراجعه کنید و درخواست خدمات بدید.
      خدمات لکه‌بری ارائه می‌شود.

  2. سمانه خدابخشی گفت:

    خدا خیرتون بده این راهنما رو ساختید
    من قبلا استفاده نمی کردم از این برچسبای رو لباس ولی دو سه بار خرابی بد داشت لباسام و سرچ کردم دیدم مقالتون خیلی خوبه همش از روی این میفهمم معنی برچسب لباس رو

    1. علی حیدری گفت:

      خوشحالیم که براتون مفید بوده این مقاله.