2

۱۰ نکته‌ی بسیار مهم برای مراقبت از لباس‌ها که باید رعایت کنید!

نحوه‌ی مراقب از لباس‌ها را می‌دانید؟ همین حالا به لباسی که پوشیده‌اید دقت کنید! بلوز و شلوار ساده، پیراهن یا دامن، تفاوتی ندارد. دقت کنید و ببینید چه متریالی دارد؟ بافت آن چگونه است؟ چه طرح و رنگی دارد؟ احیاناً لباس شما یک لیبل یا تگ هم دارد. لیبل لباس خود را همین حالا چک کنید. ببینید چه علائمی بر روی آن حک شده؟ واقعیت این است که ما در اکثر اوقات یک لباس را به خاطر مدل یا رنگش تهیه می‌کنیم، اما هیچ کدام از نحوه صحیح نگهداری لباسی که خریداری کرده‌ایم، اطلاعی نداریم. شما حتی اگر بهترین پارچه را هم انتخاب کرده باشید با نگهداری نادرست و غلط، طول عمر لباس خود را کاهش خواهید داد.

آموزش مراقبت از لباس‌ها از اِلی صَعب و زُهَیر مُراد!

آموزش مراقبت از لباس یک دوره چند ساله با مدرک دانشگاهی لازم ندارد. واقعیت این است که نه به حضور کوکو شنل و الی صعب و نه به جملات کاربردی و نصیحت‌های زهیر مراد احتیاج دارید. اطلاعات شما قرار است فقط به چند نکته ریز و کاربردی محدود می‌شود که دانستن آن‌ها می‌تواند شما را چند گام از اطرافیان‌تان جلوتر نگه دارد. این یعنی از این به بعد اطرافیان‌تان در هر ساعتی از شبانه‌روز که شده با کوچکترین مشکلی که برای لباس‌هایشان پیش می‌آید، با شما تماس گرفته و راهنمایی می‌خواهند.

آموزش مراقبت از لباس‌ها

واقعیت انکارناپذیری که در مورد مراقبت از لباس‌ها وجود دارد این است که یک سهل‌انگاری کوچک می‌تواند عمر لباس شما را خیلی کوتاه‌تر از طول عمر استانداردش کرده و آن را به راحتی از بین ببرد. ضمن اینکه اتلاف هزینه زیادی هم برای شما به همراه خواهد داشت. اما نگران نباشید چون ما دقیقا برای همین موضوع اینجا هستیم. کافیست این ۱۰ نکته را رعایت کنید و طول عمر لباس‌های خود را افزایش دهید.

۱. شستشوی اصولی اما کم

چه در حوزه فشن فعال باشید چه علاقه‌ای به این حوزه نداشته باشید، باید بدانید که یکی از دغدغه‌های کارشناسان و طرفداران محیط زیست این است که با افزایش یافتن طول عمر مفید لباس‌ها، یک کمد لباس پایدار داشته باشیم. این کمد لباس می‌تواند هم در وقت و هزینه صرفه‌جویی کند و هم جهان ما را سبزتر سازد.

در همین راستا اولین نکته که در آموزش مراقبت از لباس باید به آن اشاره کنیم، جلوگیری از شستشوی بیش از اندازه لباس است. احتمالا نمی‌دانید که شستشو، طول عمر لباس شما را کاهش داده و به الیاف پارچه آسیب جدی می‌رساند. استفاده از مواد شیمیایی سبب می‌شود که فولیکول‌های فیبر طبیعی در پارچه صاف شده و پارچه شما به راحتی پوسیده شود.

اگر احساس می‌کنید که لباس شما واقعاً کثیف نیست و صرفاً به کمی تازه شدن احتیاج دارد، به جای روشن کردن لباسشویی و قرار دادن لباس در آن، لباس را در فضای باز یا حمام پر از بخار قرار داده و اجازه دهید که با  تنفس طبیعی مجددا تازه شود.

شستشوی اصولی لباس‌ها

۲. دمای پایین بهتر است

حالا اگر تصمیم گرفتید لباس خود را با لباسشویی تمیز کنید، توصیه ما این است که حتماً از دمای پایین استفاده شود. ضمن اینکه حتماً از شوینده‌های ملایم استفاده کنید تا پارچه شما نرم و لطیف باشد. اینکار موجب می‌شود تا ضمن بالا رفتن طول عمر پارچه شما، رنگ آن نیز حفظ شود. شستن لباس‌ها در یک دمای مناسب و کمتر از ۳۰ درجه، الیاف را حفظ می‌کند و ثبات رنگ را هم به همراه دارد. همچنین ناگفته نماند که برخی از لباس‌ها چون مستقیماً با پوست ما در تماس هستند، مانند حوله‌ها، ملحفه‌ها و لباس‌های زیر، استثنا به حساب می‌آیند. شما برای ضدعفونی کردن این لباس‌ها باید حتما از درجه حرارت بالاتری استفاده کنید.

۳. اهمیت لیبل یا برچسب برای مراقبت از لباس‌ها

نکته جالب در آموزش مراقبت از لباس این است که بدانید الیاف مختلف به روش‌های متفاوتی برای شستشو و نگهداری نیاز خواهند داشت. برای مثال اگر پارچه شما پشم باشد باید با مواد شوینده مخصوص خود در یک چرخه آرام و یا کاملاً با یک فرایند دستی شسته شود. همچنین پارچه‌های ابریشم و ترمه خیلی زود آسیب می‌بینند. به همین دلیل بهتر است که آن‌ها را از گرما و مواد شیمیایی دور نگه داریم. بر همین اساس توصیه می‌کنیم حتماً به لیبل‌های متصل شده به لباس توجه کنید. این برچسب‌ها تلاش می‌کنند تا بهترین شیوه شستشو، درجه حرارت و نگهداری لباس را به شما آموزش دهند.

۴. خشکشویی، بله یا خیر؟!

 تحقیقات نشان داده که تقریباً یک سوم افراد لباس‌هایی را که بر روی آن‌ها برچسب “فقط خشکشویی” قرار داده شده است را خریداری نمی‌کنند. اما نکته جالبی که باید بدانید این است که حتی ظریف‌ترین لباس‌ها با لیبل خشکشویی هم می‌توانند در یک چرخه ملایم و سرد به راحتی شسته شده و آسیب نبینند. البته اگر لباس اجزایی دارد که به واسطه‌ی قرار گرفتن آن‌ها در لباسشویی، به این اجزا آسیب خواهد رسید؛ بهتر است از شستن آن در لباسشویی، خودداری کنید. برای استفاده از خدمات خشکشویی، می‌توانید به خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز مراجعه کنید.

انتخاب شوینده‌ی مناسب برای مراقبت از لباس‌ها

۵. انتخاب یک شوینده مناسب

فاکتور مهم بعدی در آموزش مراقبت از لباس، انتخاب شوینده است. شوینده‌ها به طور معمول حاوی مواد تضعیف‌کننده و شیمیایی هستند که هدف آن‌ها نابودی الیاف لباس شماست. اما شوینده‌ی مناسب هم از الیاف لباس شما نگهداری می‌کند هم رنگ آن را تثبیت می‌کند و هم در زمان آبکشی رد پایی از آن بر روی لباس مشاهده نخواهید کرد.

همچنین یک شوینده مناسب می‌تواند طول عمر لباس شما را افزایش دهد. برای مثال توصیه ما این است که در شستشوی لباس‌های مشکی از مایع شستشوی مخصوص این لباس‌ها و در شستشوی لباس‌های رنگی نیز از شوینده مناسب این لباس‌ها استفاده کنید. خوشبختانه امروزه تنوع شوینده‌ها به قدری زیاد است که بدون شک شما را دست خالی از فروشگاه به منزل برنمی‌گرداند. همچنین باید توجه داشته باشید که میزان شوینده نیز بسیار تاثیرگذار است.

۶. برای مراقبت از لباس‌ها آن را پشت و رو کنید

یک نکته ظریف دیگر در آموزش مراقبت از لباس‌ها که می‌تواند الیاف پارچه را حفظ کرده، رنگ آن را ثابت کرده و طول عمر آن را افزایش دهد این است که حتماً در زمان شستشوی لباس در ماشین لباسشویی، لباس‌ها را پشت و رو کنید. همچنین لگن لباسشویی را بیش از اندازه پر نکنید. پر شدن لگن لباسشویی موجب چروک شدن بیش از اندازه لباس‌ها می‌شود و به پارچه آن‌ها آسیب می‌رساند.

۷. هوای آزاد بهترین خشک کن لباس 

فاکتور مهم بعدی این است که لباس‌ها را در هوای آزاد خشک کنید. این کار موجب می‌شود که بوی خوش و تازگی لباس‌ها در دراز مدت حفظ شود و احتیاج به شستشوی مجدد آن‌ها به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند. ضمن اینکه نور خورشید می‌تواند با امواج ماورا ءبنفش خود لباس‌های شما را به خوبی ضدعفونی کند. بعد از اینکه لباس‌ها را از ماشین لباسشویی خارج کردید، آن‌ها را تکان بدهید و بر روی طناب لباس پهن کنید. لباس در معرض هوا بهتر و استانداردتر خشک می‌شود.

البته در زمان پهن کردن لباس‌ها حتماً برچسب پشت آن‌ها را مطالعه کنید. اگر الیاف لباس شما پشم باشد، باید آن را به شکل افقی بر روی طناب لباسی پهن کرد.

۸. نگهداری اصولی برای مراقبت از لباس‌ها

یک نگهداری اصولی و مناسب می‌تواند طول عمر لباس شما را حتی بیشتر از طول عمر استاندارد آن، افزایش دهد. اینکه باید لباس‌ها را در فضایی تاریک و خشک نگهداری کرد تا از تماس با نور خورشید، گرما و رطوبت در امان باشند یا محل نگهداری لباس‌ها کاملاً تمیز و عاری از هر نوع آلودگی باشد هم از جمله نکات اصولی برای نگهداری از لباس‌ها به حساب می‌آیند.

اگر لباس‌های پشمی زمستان را جمع کردید نفتالین یا گلوله‌های اسطوخودوس می‌توانند در میان لباس‌ها یا کمد قرار بگیرند تا لباس‌های پشمی در طول بهار و تابستان، آسیب ندیده و خوب از آن‌ها نگهداری شود.

همچنین دقت کنید که کمد لباس شما بیش از اندازه پر نباشد تا لباس‌ها فضایی برای تنفس داشته باشند. ضمن اینکه ایجاد فضا در میان لباس‌ها، از محو شدن ناگهانی رنگ پارچه و ایجاد چین و چروک به واسطه‌ی ساییده شدن آن‌ها به یکدیگر جلوگیری خواهد کرد.

نکته مهم دیگر هم انتخاب چوب‌لباسی مناسب است. برای طولانی مدت لباس‌های خود را بر روی رخت‌آویزهای بالشتک‌دار آویزان کنید تا فرم اصلی آن‌ها همچنان حفظ شود.

۱۰ نکته برای مراقبت از لباس‌ها

۹. تعمیر سریع آسیب دیدگی‌ها

به محض اینکه آسیب و مشکلی را بر روی لباس خود مشاهده کردید، هرچه سریع‌تر آن را تعمیر کنید. این کار باعث می‌شود که لباس شما دچار مرگ زودرس نشده و طول عمرش افزایش پیدا کند. همچنین با نگهداری درست و مناسب لباس، کمک خواهید کرد که لباس شما همچنان مانند روز اولش باقی بماند. مثلاً بعد از پرزگیری کردن ژاکت‌های بافتنی یا کاپشن‌های چرم، آن‌ها را با مواد مخصوص و واکس مناسب آغشته کنید تا با گذشت زمان آسیب نبینند و ترک نخورند.

۱۰. تغییر اندازه برای استفاده مجدد

آخرین نکته‌ای که قرار است در آموزش مراقبت از لباس به شما آموزش دهیم این است که گاهی افراد به دلیل تغییر سایز یا سلیقه خود، لباس‌ها را کنار می‌گذارند. اما باید بدانید که با یک تغییر کوچک و ساده مانند کوتاه کردن لباس، گرفتن درز آن یا اضافه کردن یک جیب، کمربند یا دگمه، می‌توانید داشتن یک لباس جدید را با کمترین هزینه تجربه کنید. به عبارتی شما با تغییر دید خود می‌توانید لباس خود را نیز به راحتی تغییر دهید.

طول عمر لباس برابر با طول عمر انسان  

این آموزش مراقبت از لباس صرفاً برای این بود که به شما یاد بدهیم به راحتی می‌توانید بدون هیچ زحمتی از لباس‌های خود نگهداری کرده و آن‌ها را سال‌ها استفاده کنید. البته این نکاتی که گفتیم برای تمام لباس‌ها و بطور کلی بود. بهتر آن است که برای حفظ و نگهداری صددرصدی از لباس‌هایتان، مطابق با جنس لباس از آن نگهداری کنید. برای اینکار اول از همه لیبل لباس را مطالعه کنید و همچنین از فروشنده اطلاعات کافی در مورد نحوه نگهداری لباستان را بپرسید. 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *