4

پاک کردن لکه لباس رنگی (انواع لکه و روش‌های لکه‌بری آن از لباس رنگی)

پاک کردن لکه لباس رنگی | خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

ایجاد لکه بر روی لباس، فرش، مبل، صندلی ماشین یا هر وسیله‌ی دیگری می‌تواند ما را نگران کند و البته مشکلات زیادی را در پی داشته باشد. تفاوتی نمی‌کند که لکه بر روی چه وسیله‌ای ایجاد شده است، در اصل شما تنها با دانستن حلال لکه ایجاد شده می‌توانید به راحتی آن را از روی سطح مورد نظر خود پاک کنید. پارچه شما سفید باشد یا رنگی تفاوتی ندارد حتی متریال هم تفاوتی در تمیزی پارچه ایجاد نمی‌کند.  فقط کافیست که شما بدانید چطور و با چه حلالی می‌توانید لکه را از بین ببرید. در این مقاله روش پاک کردن لکه لباس رنگی را با هم یاد می‌گیریم.

پاک کردن انواع لکه از روی لباس

قبل از شروع به صحبت کردن در مورد پاک کردن انواع لکه از روی لباس اجازه بدهید چند نکته مهم را به شما در همین ابتدا گوشزد کنیم.

  • مهم‌ترین اتفاقی که در پاک کردن یک لکه به خوبی می‌تواند به شما کمک کند این است که هرچه زودتر لکه را خیس کرده و برای تمیز کردن آن اقدام کند.
  • همچنین سعی کنید قبل از اینکه لباس خود را تمیز کنید، قسمت پنهانی از پارچه لباس را به وسیله آن محلول امتحان کنید تا مطمئن شوید که محلول به لباس شما آسیب نمی‌رساند.
  • ضمن اینکه حتماً از پاک کننده‌های آنزیم‌دار استفاده کنید. چون به صورت کاملاً خاص پروتئین‌ها را تجزیه کرده و لکه‌ها را سریع پاک خواهند کرد.
چگونه لکه لباس رنگی را پاک کنیم؟ | اکتیو کلینرز

حالا که اصول اولیه پاک کردن لکه‌ها را می‌دانید، در ادامه با پاک کردن تمام لکه‌های دنیا از روی لباستان ما را همراهی کنید. همچنین می‌توانید نکاتی برای قبل از تمیز کردن لکه‌ها را بخوانید.

لکه‌ی چمن

برای پاک کردن لکه‌ی چمن بهتر است که پاک کننده یا شوینده خود را مستقیماً به لکه‌ی ایجاد شده مالیده و بعد از آن دو سطح پارچه را نیز به یکدیگر بمالید. همچنین می‌توانید از سرکه‌ی سفیدی که رقیق شده برای رنگ ایجاد شده استفاده کنید.

البته قبل از استفاده از آن، سرکه را کمی داغ کنید و به پشت آستین که کمتر در معرض دید است، بمالید. حالا چند دقیقه صبر کنید. اگر دستمالی که با آن سرکه را به پشت آستین لباستان مالیده‌اید رنگ نگرفت، این پاک‌کننده به لباس شما آسیبی نمی‌رساند.

لکه لوازم آرایش

برای پاک کردن لکه‌ی ایجاد شده از لوازم آرایش و رژ لب می‌توانید از کرم موبر استفاده کنید. سطح لکه را با کرم موبر آغشته کرده، حالا چند دقیقه اجازه بدهید تا خشک شود. بعد از اینکه کرم موبر به خوبی خشک شد، حالا با یک پارچه مرطوب سطح کرمی پارچه را تمیز کنید.

لکه رژلب

برای تمیز کردن لکه رژ لب هم از اسپری مو استفاده می‌کنند. سطح لکه را به اسپری مو آغشته کنید. سپس بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، با پارچه مرطوب آغشته به آب گرم، سطح لکه را پاک کنید.

نحوه پاک کردن لکه‌ها | اکتیو کلینرز

لکه عطر

 اگر بعد از عطر زدن لباس شما لکه شد، فقط کافیست که از ترکیب جوش شیرین و آب استفاده کرده و سطح لکه را با آن بپوشانید. بعد از چند ثانیه لکه کاملاً پاک خواهد شد.

لکه آدامس

برای تمیز کردن لکه آدامس لباستان را یک دقیقه تا ۳ دقیقه در سرکه داغ خیس کنید. ترجیحاً همان قسمتی که آدامس به آن آغشته شده است.

البته قبل از آن با استفاده از یک پارچه یا حوله قسمت نادیده لباس را به سرکه داغ آغشته کنید. اگر بعد از گذشت چند دقیقه هیچ رنگی به حوله یا پارچه پس داده نشد، یعنی این کار برای لباس شما ضرر ندارد.

حالا در ادامه موضع آغشته به لکه را در سرکه داغ خیس کنید و بعد از مدت زمان ذکر شده آدامس را به آرامی از پارچه جدا کنید. بعد از آن هم لباس را در گرم‌ترین دما شستشو دهید.

لکه انواع شکلات

برای تمیز کردن این لکه، اول شکلات‌های اضافی را از سطح پارچه بردارید. حالا کمی مایع یا پودر لباسشویی را مستقیماً بر روی لکه ریخته و با یک مسواک نرم بر روی سطح آن بکشید. اجازه بدهید که ۵ دقیقه تا ۱۰ دقیقه بر روی پارچه لباس شما بماند. بعد از آن لباس را با گرم‌ترین درجه حرارت لباسشویی شستشو دهید.

لکه آبمیوه

برای تمیز کردن لکه آبمیوه، اول لباس را در آب سرد شست شو داده و بعد از آن پودر تمیز کننده را بر روی سطح لکه بریزید. سطح لکه باید کاملاً با پودر آغشته شود. پس از گذشت ۲۰ دقیقه بدون پاک کردن مواد شوینده‌ی روی لکه آن را با گرم‌ترین درجه حرارت لباسشویی بشویید.

لکه‌بری آبمیوه از روی لباس رنگی | خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

لکه‌بری قهوه

پاک کردن  لکه قهوه آسان است. کمی آب سرد بر روی لکه بریزید، حالا پودر شستشو را بر روی آن بمالید و با استفاده از یک مسواک نرم، سطح پودر روی پارچه را تمیز کنید. بعد از چند دقیقه لباس را با گرم‌ترین دما بشویید.

لکه عرق

برای پاک کردن لکه‌ی عرق، کافیست که آن را در آب گرم به همراه شوینده آنزیم‌دار و البته سفید کننده، شستشو دهید. برای از بین بردن بوی عرق لباس نیز می‌توانید از شوینده‌های استاندارد و معطر استفاده کنید.

نحوه لکه بری لکه عرق | اکتیو کلینرز

لکه گِل و لای

برای تمیز کردن لکه گِل و لای اجازه بدهید که گِل و لای بر روی لباس شما خشک شود. سپس با برس یا دست آن را از لباس خود بتکانید. حالا یک پارچه نرم و کمی آب به همراه کف صابون بر روی لکه گِل ایجاد شده بمالید. بعد از آنکه لکه پاک شد، حالا کمی سرکه سفید، آب و پودر آنزیم‌دار را با هم ترکیب کنید و بر روی لکه بکشید.

اگر مشاهده کردید که لکه پاک نشده، جای نگرانی نیست. آن را با استفاده از ماشین لباسشویی شسته و خشک کنید. سپس یک قاشق سوپ‌خوری مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب حل کرده و بر روی لکه بمالید، سپس با آب سرد آن را آبکشی کنید.

لکه انواع چربی

برای پاک کردن لکه چربی، ابتدا لکه را با آب سرد شستشو دهید. سپس کمی صابون بر روی آن بمالید. حالا لکه را شستشو دهید. سپس کمی مواد شوینده بر روی لکه روغن ریخته و اجازه دهید چند دقیقه باقی بماند. سپس بدون شستن مواد شوینده، لباس را با گرمترین درجه حرارت شستشو دهید.

پاک کردن لکه انواع جربی از روی لباس | خشکشویی اکتیو کلینرز

لکه جوهر

برای پاک کردن لکه جوهر می‌توانید از اسپری مو که رایج‌ترین پاک کننده این لکه است، استفاده کنید. فقط یک پارچه یا حوله را زیر لکه جوهر قرار دهید که لکه به قسمت‌های دیگر لباس شما آغشته نشود. بعد از آن هم، دستمالی بر روی سطح لکه بکشید. سپس آن را با مواد شوینده آنزیم‌دار شستشو دهید.

البته اگر لکه جوهر شما تازه بود و هنوز خشک نشده بود، بر روی لکه نمک بریزید و تا زمان پاک شدن کامل لکه جوهر، با مسواک نرم یا دست خود نمک را بر روی سطح جوهری پارچه بمالید.

لکه توتون

لکه توتون را به وسیله الکل صنعتی و اسفنج پاک می‌کنند. اگر پارچه شما سفید و کتانی بود ابتدا محل لکه را با آب سرد شستشو داده و بعد آن را به گلیسیرین آغشته کنید. حالا نیم ساعت به آن استراحت بدهید و سپس محل لکه را با آب و صابون بشویید.

لکه‌بری خون

به طور کلی لکه‌ی خون با آب سرد پاک می‌شود. فقط دقت کنید اگر ظرف آبی که موضع لکه شده با خون در آن قرار داشت، صورتی رنگ شد باید آب را سریعا عوض کنید. همچنین اگر لکه خشک شده بود، آن را در آب سرد خیس کنید. در گام بعد با استفاده از یک شوینده‌ی آنزیم‌دار، لکه را تمیز کنید.

لکه شمع

پاک کردن لکه‌ی شمع به کمی صبوری احتیاج دارد. برای تمیز کردن این لکه ابتدا باید موم ایجاد شده را برداشته، سپس یک کاغذ خشک را بر روی لکه قرار دهید. حالا بر روی آن اتوی داغ بکشید و سپس به وسیله بنزین و اسفنج، سطح لکه را تمیز کنید.

لکه سس کچاپ و سایر سس‌های گوجه فرنگی

تمیز کردن این لکه راحت است. اول آن را با آب سرد شستشو دهید. سپس در آب گرم لباس خود را خیس کنید. بعد از آن اسفنجی را به صابون آغشته کرده و بر روی لکه بکشید.

پاک کردن لکه لباس رنگی | اکتیو کلینرز

لکه ترشی

برای لکه ترشی کمی آب و آمونیاک را ترکیب کرده و لکه را با آن پاک کنید.

لکه گوشت و لکه تخم مرغ

ابتدا محل لکه را در آب سرد خیس کنید. بعد از آن با صابون و آب نیمه گرم شستشو دهید. اگر لکه شما روی لباس سفید بود و پاک نشد، از تترا کلروکربن برای پاک کردن آن استفاده کنید.

لکه گرافیت یا مداد

 پاک شدن این لکه هم زحمتی ندارد. اگر پارچه شما سفید بود، ابتدا با کمک پاک کن و کشیدن آن بر روی سطح پارچه جای مداد را پاک کنید. سپس آن را با صابون شسته شو دهید.

اگر پارچه شما رنگی بود بعد از اینکه با پاک کن سطح پارچه را تمیز کردید و با مایع صابون شستشو دادید، محل لکه را کمی الکل یا کلروفرم بزنید و یک پارچه نرم بر روی سطح آن هم بکشید.

لکه‌ی رنگ

لکه ایجاد شده رنگ را ‌می‌توانید با آب گرم و صابون تمیز کنید. اگر لکه خشک شده بود، آن را با وازلین یا روغن پاک کنید. سپس اسفنجی را با صابون و آب گرم آغشته کرده بر روی لکه بکشید.

لکه سوختگی

این لکه بسیار سمج و سرسخت است. اگر پارچه شما سفید، کتان یا نخی بود آن را در آب خیس کرده و در برابر آفتاب قرار دهید. با تکرار این کار، لکه کاملاً از بین می‌رود. در نهایت نیز پارچه را با آب اکسیژنه شستشو دهید. ولی اگر پارچه شما پشمی بود، با کاغذ سمباده‌ای که نرم است لکه را از بین ببرید.

لکه لاک ناخن

لکه لاک ناخن با استون و تینر تمیز می‌شود. اما اگر پارچه شما الیاف مصنوعی بود از تترا کلروکربن برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

پاک کردن لکه رژ لب از روی لباس |‌ اکتیو کلینرز

لکه‌بری کپک

لکه کپک را یک ساعت در محلول نیم گرم پربورات دو سوت خیس کنید. سپس آن را در آب ژاول قرار دهید و در انتها خوب بشویید.

لکه زنگ آهن

زنگ آهن به راحتی با ترکیب کردن کمی نمک و آب لیمو پاک می‌شود. البته اگر پارچه شما سفید و نخی و کتانی بود آن را در اسید اگزالیک خیس کرده و سپس درون مایع رقیق شده آمونیاک قرار داده و خوب شستشو بدهید.

لکه میوه‌ها

لکه‌ی میوه‌ها مانند میوه‌های قرمز را شسته و زیر نور خورشید قرار دهید تا از قدرت سفیدکنندگی آن برای تمیزی لکه خود استفاده کنید. اگر لکه شما سرسخت بود، کافی است که بر روی آن لکه ،آبلیمو بمالید یا یک برش لیمو بر روی آن قرار دهید.

پاک کردن لکه مرکب از لباس | اکتیو کلینرز

لکه‌بری مرکب آبی، سیاه و مرکب فرنگی

همانطور که می‌دانید مرکب فرنگی از ترکیبات آهن تشکیل شده. به همین دلیل ابتدا باید محل لکه مرکب رابا ترکیب رقیق شده آب داغ و جوهر ترشک بمالید و سپس آن را با آب و صابون بشویید.

برای پاک کردن مرکب آبی یا سیاه هم باید آن را در محلول رقیق شده آب و ۵ درصد پرمنگنات دوپتاس  خیس کرده تا رنگ آن قهوه‌ای شود. بعد از آن کمی بی‌سولفیت دو سود و سرکه در این محلول ریخته و اجازه دهید 10 دقیقه تا 15 دقیقه در آن باقی بماند. بعد از گذشت این مدت زمان لباس را از محلول خارج کرده و مجدداً تا پاک شدن کامل لکه، این عمل را چند بار تکرار کنید.

لکه‌ها دیگر نگران‌کننده نیستند

این مطلب را به پاک کردن انواع لکه از روی لباس اختصاص دادیم. البته هزاران راه برای پاک کردن لکه‌ها وجود دارد. اما ما تلاش کردیم تا سریع‌ترین و بی‌دردسرترین راه را به شما ارائه کنیم. حالا دیگر جای هیچ نگرانی نیست، چون شما برای تمیز کردن هر لکه‌ای آماده هستید. از لکه عرق تا سس‌ها و چربی و هر لکه‌ای که در دنیا وجود دارد، قابل تمیز شدن است. همچنین به خاطر داشته باشید لکه‌بری تمام لکه‌ها توسط شما ممکن نیست و گاهی لازم است این کار را به خشکشویی‌ها بسپارید. ما به شما خدمات لکه‌بری تخصصی خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز را پیشنهاد می‌کنیم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. پیمان محمدی گفت:

    دمتون گرم من برای لکه‌بری آدامس استفاده کردم روشتونو جواب دادم.

    1. علی حیدری گفت:

      ممنون از نظر شما.