0

هر آنچه راجع به مراقبت از لباس ابریشمی باید بدانید!

نحوه مراقبت از لباس ابریشمی | خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

مراقبت از لباس ابریشمی علاوه بر اینکه به نکات معمول نگهداری لباس‌ها احتیاج دارد، به ریزه کاری‌ها و ظرافت‌هایی هم نیاز دارد. نکتی که کمک می‌کنند تا لباس شما سال‌های سال در کنارتان صحیح و سالم باقی بماند. همه ما می‌دانیم که لباس‌های ابریشمی ظریف و حساس بوده و به تمهیدات خاصی برای نگهداری در کمد و در کنار سایر لباس‌ها نیاز دارند. بر همین اساس ما این مطلب را به مراقبت و نگهداری از لباس‌های ابریشمی اختصاص دادیم.

مراقبت از لباس ابریشمی با پر قو

مراقبت از لباس ابریشمی مهم است چون این پارچه بشدت ظریف و آسیب پذیر بوده و باید آن را لای پر قو نگهدارید. البته نگران نشوید، نیازی به تهیه پر قو نیست ! این جمله صرفا اصطلاحی برای نشان دادن حساس و ظریف بودن پارچه‌های ابریشمی است. حالا ما در ادامه چند ترفند کاربردی را برای مراقبت از لباس ابرشمی شما در اختیارتان قرار خواهیم داد، البته بدون نیاز به پرهای قو!

ویژگی‌های خاص پارچه ابریشمی

پارچه ابریشمی را چگونه تمیز کنیم؟

پارچه ابریشمی به لحاظ ظرافت و زیبایی سرآمد تمام همتایان خود است. به همین دلیل به آن ملکه پارچه‌ها نیز گفته می‌شود. ابریشم در اصل یک ساختار از پروتئین طبیعی است که به آن پارچه بدون آلرژی هم می‌گویند.  پارچه‌های ابریشمی به راحتی می‌توانند در روزهای سرد زمستان یا گرمای کلافه کننده تابستان از شما مراقبت و محافظت کنند.  به عبارتی الیاف طبیعی به راحتی می‌تواند خود را با تمام دماها تطبیق دهد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتماً در فصل تابستان یا زمستان یک لایه دوم از ابریشم در زیر لباس اصلی خود بپوشید تا شما را گرم نگه داشته یا از گزند سرما محافظت کند.

شخصیت اصلی پارچه ابریشمی

ابریشم به شدت جاذب است و البته سریع هم خشک خواهد شد. یعنی پوست شما در تماس با پارچه ابریشمی امکان به راحتی نفس کشیدن را دارد. به عبارتی بافت پارچه ابریشم تقریباً می‌تواند تا ۳۰ درصد وزن خود رطوبت جذب کرده و بدون القای احساس خیسی به شما، همچنان بر روی پوست بدنتان باقی بماند. این موضوع یعنی پوست بدن شما حتی در مقابل ابریشم قادر به نفس کشیدن بوده و به راحتی عرق تولید شده را به پارچه ابریشمی می‌سپارد.

در این بین پارچه‌های ابریشمی با اینکه ظریف و حساس هستند، به شدت در مقابل کشش مقاومند و درست مانند بافت فولاد غیر قابل نفوذ و پرقدرت عمل می‌کنند. همچنین ناگفته نماند که پارچه ابریشمی به سرعت رنگ می‌گیرد و شستشوی آن هم راحت است. به همین دلیل کار با آن در ریسندگی، بافندگی و دوخت و دوز بسیار آسان خواهد بود. ضمن اینکه الیاف ابریشم به راحتی با سایر الیاف‌های گیاهی و حیوانی ترکیب می‌شود و پارچه‌های متنوع و جذابی را تولید می‌کند.

چند نکته درگوشی برای مراقبت از لباس ابریشمی

مراقبت از لباس ابریشمی | اکتیو کلینرز

بدون شک تا این قسمت از مطلب متوجه شده‌اید که پارچه‌های ابریشمی به شدت خاص و منحصر به فرد هستند. به همین دلیل نگهداری از آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین شستن و تمیز کردن آن‌ها نیز باید کاملاً با احتیاط انجام شود، اما جای هیچگونه نگرانی نیست. البته همانطور که می‌دانید تمام لباس‌ها با هر متریالی که باشند، لیبل نگهداری یا مراقبت دارند که بهتر است در زمان شستشو و خشک کردنشان از این لیبل پیروی کنید.

گاها برچسب لباس‌ها از شما می‌خواهند که پارچه ابریشمی را به خشکشویی بدهید. اما توصیه ما این است که بر اساس اقدامات اصولی این پارچه را در منزل شستشو داده و اتو بکشید. البته اگر نتوانستید مراحل را مو به مو و با دقت انجام دهید، بهتر است که به پیشنهاد برچسب لباستان اعتماد کرده و آن را به خشکشویی بسپارید.

بهترین شوینده برای پارچه‌های ابریشمی

بهترین شوینده برای پارچه‌های ابریشمی | خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

توصیه ما به شما برای مراقبت از لباس ابریشمی این است که این پارچه‌ها و لباس‌ها را با دست بشویید. البته تمام ابریشم‌ها قابل شستشو با دست هستند. برای انجام مراحل شستشو هم توصیه می‌کنیم که از صابون ملایم و غیر قلیایی، آب ولرم و شامپوی کودک استفاده شود. ضمناً دقت کنید که به هیچ عنوان نباید پارچه ابریشمی در آب خیسانده شود.

ضمن اینکه در حین شستشوی این پارچه کافیست که چند قاشق غذاخوری از سرکه سفید هم به آب شستشوی لباس ابریشمی خودتان اضافه کنید تا آثار قلیایی صابون کاملاً خنثی شده و از بین برود. ضمن اینکه صابون باقیمانده در آب، کاملاً حل شود.

البته می‌توانید از چند قطره نرم کننده مو هم در زمان شستشوی نهایی استفاده کنید تا پارچه شما بعد از آبکشی و خشک شدن، لطافت و ظرافت خود را همچنان حفظ کند.

به هیچ عنوان برای شستشوی لباس‌ها با پارچه ابریشمی از شوینده‌ها و سفید کننده‌های قوی استفاده نکنید. این مواد به راحتی باعث پوسیدگی و از بین رفتن پارچه ابریشمی شما می‌شوند. ضمن اینکه بعد از شستشو تحت هیچ شرایطی برای گرفتن آب اضافی لباس، پارچه ابریشمی خود را تاب نداده یا اصطلاحا نچلانید. فقط کافیست که لباس خود را درون یک حوله نخی قرار بدهید و صبر کنید تا به آرامی آب اضافی آن خارج شود.

 شستشوی لباس ابریشمی در ماشین لباسشویی

شستشوی لباس ابریشمی در ماشین لباسشویی | خشکشویی اکتیو کلینرز

در ادامه اگر تصمیم گرفتید تا لباس ابریشمی خود را با لباسشویی شستشو دهید، توصیه می‌کنیم که حتماً دستورالعمل شستشوی ظریف در ماشین لباسشویی به همراه شوینده‌های بسیار ملایم را انتخاب کنید. شوینده‌هایی که حاوی مواد براق کننده و آنزیم هستند، به هیچ عنوان نباید برای شستشوی لباس ابریشمی شما مورد استفاده قرار بگیرند.

ضمن اینکه فراموش نکنید چرخه شستشو باید بسیار کوتاه باشد. در نهایت یادآوری می‌کنیم که شستشوی لباس ابریشمی شما با ماشین لباسشویی باید با اعمال پروسه جداسازی لباس‌ها و پارچه‌ها به لحاظ جنسیت و تفکیک رنگ در زمان شستشو، انجام شود.

خشک کردن لباس ابریشمی بدون آسیب رساندن به لباس

پیشنهاد اولیه ما برای مراقبت از لباس ابریشمی در زمان خشک کردن لباس، این است که لباس خود را با استفاده از یک چوب لباسی آویزان کنید تا در همان حالت اصلی و اولیه خود خشک شود. البته این پیشنهاد ما برای تمام لباس‌های شما کاربردی است. اما یک پیشنهاد ویژه برای خشک کردن لباس ابریشمی هم به حساب می‌آید. در این حالت خشک کردن، لباس شما در حالت آویز فرم اولیه و اصلی خود را حفظ کرده و به هیچ عنوان حالت کشیدگی پیدا نمی‌کند.

خشک کردن با نور مستقیم خورشید

چطور لباس ابریشمی را خشک کنیم؟ | اکتیو کلینرز

نکته مهمی که باید در مورد خشک کردن لباس ابریشمی به شما متذکر شویم این است که به هیچ عنوان برای خشک کردن این لباس از نور مستقیم آفتاب استفاده نکنید. نور خورشید به راحتی می‌تواند به الیاف لباس شما آسیب زده و رنگ آن را کمرنگ و محو کند. همچنین الیاف مرطوب پارچه ابریشمی اگر در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار بگیرد تغییر رنگ داده و کم کم زرد رنگ می‌شود.

خشک کردن با خشک‌کن لباسشویی

همچنین خشک کردن این پارچه با استفاده از خشک‌کن لباسشویی را نیز به شما توصیه نمی‌کنیم. چون خشک‌کن لباسشویی از دو جهت می‌تواند به الیاف پارچه ابریشمی شما آسیب برساند.

 اولین آسیب بر اثر گرمای بیش از حد است که باعث پارگی پارچه ابریشمی شما خواهد شد. ضمن اینکه ممکن است لباس شما آب رفته و با از دست دادن سایز اصلی خود، کوچکتر شود.

 دومین آسیبی که به واسطه خشک کن لباسشویی به لباس ابریشمی شما وارد می‌شود این است که باعث شکسته شدن بافت و نخ پارچه ابریشمی شما شده و رگه‌هایی سفید رنگ در پارچه ایجاد می‌کند.

در هر حال اگر تصمیم گرفته‌اید که حتماً از قسمت خشک‌کن لباسشویی برای خشک کردن لباس ابریشمی خود استفاده کنید، توصیه می‌کنیم که تنظیمات خشک‌کن لباسشویی خود را بر روی حالت AIR FLUFF بدون گرما قرار دهید.

اتو کردن پارچه‌ها و لباس‌های ابریشمی

نحوه اتو کردن پارچه ابریشمی | اکتیو کلینرز

بعد از شستشو ممکن است که تصمیم بگیرید لباس خود را اتو کنید. در این حالت مراقبت از لباس ابریشمی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. اگر تصمیم شما اتو کردن لباس ابریشمی بود، توصیه می‌کنیم زمانی که لباس شما هنوز رطوبت دارد با ملایم‌ترین حالت اتو و کمترین دما، لباس خود را اتو کنید. به هیچ عنوان لباس ابریشمی خود را با آب‌پاش موضعی خیس نکنید. چون این کار باعث بروز و ایجاد لکه‌های متعدد در سطح پارچه لباس خواهد شد.

فراموش نکنید که حرارت زیاد و گرما موجب زرد رنگ شدن و کدر شدن پارچه شما می‌شود. ضمن اینکه لایه رویی پارچه را از بین برده و آن را به راحتی می‌سوزاند. نکته مهمی که در زمان صاف کردن چروک‌های پارچه ابریشمی باید به شما ارائه کنیم این است که در زمان دوش گرفتن، لباس ابریشمی خود را در فضای حمام که پر از بخار و رطوبت است آویزان کنید. این کار باعث می‌شود که تمام چین و چروک‌های لباس شما به راحتی باز شود. در اصل رطوبت حمام کار اتو را برای شما انجام می‌دهد.

ضمن اینکه برای صاف کردن چین و چروک لباس ابریشمی خود اگر آن را یک شب قبل از پوشیدن آویزان کنید، به راحتی می‌توانید تمام چروک‌های آن را باز کرده و فردا صبح یک لباس ابریشمی صاف تحویل بگیرید.

در ادامه اگر چین و چروک‌ها سمج هستند و به هیچ عنوان نمی‌توانید از شر آن‌ها خلاص شوید، پیشنهاد می‌کنیم که اتوی سرد را امتحان کنید.

در نهایت اگر لباس ابریشمی شما دچار لکه‌های سمج و سخت شد هم، بهتر است که هرچه سریع‌تر آن را به خشکشویی برسانید. به هیچ عنوان برای پاک کردن این لکه‌ها در منزل اقدام نکنید.

سفر با لباس ابریشمی

حالا که تمام نکات برای مراقبت از لباس ابریشمی را برای شما شرح دادیم، بد نیست که در انتها چند نکته کاربردی برای سفر کردن با لباس ابریشمی را هم به شما ارائه کنیم.

در زمان مسافرت اگر تصمیم گرفتید لباس ابریشمی با خود ببرید، این لباس را هم مانند سایر لباس‌ها بسته‌بندی کنید.

نکات مراقبت از لباس ابریشمی | اکتیو کلینرز

بعد از به مقصد رسیدن هم لباس را از چمدان خارج کرده و از شب قبل آن را بر روی چوب لباسی آویزان کنید.

این آویزان کردن به راحتی می‌تواند چین و چروک لباس شما را باز کند. فردا هم لباس ابریشمی خود را به تن کرده و مشغول ماجراجویی‌های جدید در سرزمین‌های ناشناخته شوید.

لباس ابریشمی، فاخر و باشکوه

سعی کردیم تا در این مطلب در کنار نحوه مراقبت از لباس ابریشمی شما را از ابتدا تا انتها بطور کامل با این پارچه لوکس و ظریف آشنا کنیم. البته نگهداری کردن از پارچه‌ها و لباس‌های ابریشمی کمک می‌کند که عمر آن‌ها بیشتر شود. در پایان ما به شما توصیه می‌کنیم که برای رهایی از هر نگرانی و استرس در مورد لباس ابریشمی خود، آن را به خشکشویی‌های معتبر بسپارید. درست مانند مجموعه اکتیو کلینرز که با پرسنل و کارشناسان ماهر و باتجربه خود بهترین خدمات را با بالاترین درجه کیفیت، به شما ارائه می‌کند.

برچسب‌ها:, ,

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *