0

شیوه شستشوی لباس کتان

نحوه شستشوی لباس کتان | اکتیو کلینرز

شستشوی لباس کتان هم مانند تمام پارچه‌های دنیا قوانین خاص خود را دارد. پارچه کتان بافتی مقاوم اما در عین حال آسیب‌پذیر دارد. البته شاید در نگاه اول اینگونه تصور شود که پارچه کتان زمخت و محکم است. اما واقعیت این است که اگر از این پارچه بخوبی نگهداری و مراقبت نشده یا قوانین شستشوی آن را رعایت نکنید به سرعت لباس کتان خود را از دست خواهید داد. بافت پارچه کتان در عین محکم بودن ظرافت و سادگی خود را دارد که به راحتی از آلودگی‌ها پاک شده و نگهداری آن اصلاً سخت نیست.

شستشوی لباس کتان 

شستشوی لباس کتان را جدی بگیرید. حتماً شما هم در میان لباس‌های خود پیراهن، مانتو یا شلوار کتان دارید. این پارچه در تابستان خنک و در زمستان گرم است و با اینکه در بعضی از لباس‌ها پارچه کتان با ظرافت خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما باز هم وظیفه خود یعنی گرم نگهداشتن یا خنک کردن بدن ما را به خوبی انجام می‌دهد. البته با این تفاسیر تصور نکنید که شستشوی لباس کتان به ظرافت و حساسی لباس‌های ابریشم و حریر است. اما در هر حال این پارچه هم اصول اولیه شستشوی خود را دارد تا بافت خود را حفظ کرده و عملکرد مناسبی داشته باشد. حالا ما تصمیم داریم تا در ادامه این مطلب قدم به قدم اصول شستشو و نگهداری این پارچه را با شما به اشتراک بگذاریم.

گام اول، لکه‌گیری لباس کتان

تمیز کردن شلوار کتان | اکتیو کلینرز

اولین توصیه‌ای که برای شستشوی لباس کتان داریم این است که قبل از شستن این پارچه آن را لکه‌گیری کنید. تمام قسمت‌های لباس خود را قبل از شستشو چک کرده و اگر لکه‌ای بر روی لباستان بود با در نظر گرفتن اصول لکه‌گیری آن را برطرف کنید. شما به راحتی می‌توانید با جستجوی نحوه پاک کردن انواع لکه‌ها بر روی پارچه، محلول لکه‌بر را تنها با مواد اولیه خانگی تهیه و لکه‌ها را پاک کنید. در انتهای این مطلب نحوه لکه‌بری پارچه کتان را نیز برای شما شرح داده‌ایم.

شوینده‌های مناسب

پارچه کتان هم مانند سایر پارچه‌های موجود در بازار نیاز به شوینده‌های مخصوص خود دارد. البته شوینده لباس‌های کتان، شوینده مخصوصی نیست و ما توصیه می‌کنیم که از شوینده‌های موجود در بازار استفاده کنید. اما اگر قصد داشتید که برای تمیز کردن لباس کتان خود از سفیدکننده استفاده کنید توصیه می‌کنیم که حتماً با در نظر گرفتن اطلاعات موجود بر روی برچسب لباس این کار را انجام دهید.

انتخاب اول، برای شستشو ماشین لباسشویی

شستشوی لباس کتان با ماشین لباسشویی | اکتیو کلینرز

توصیه می‌کنیم که پارچه کتان خود را حتماً با ماشین لباسشویی تمیز کنید. لباس‌های کتانی که رنگ روشن دارند بهتر است با آب گرم و لباس‌های کتانی با رنگ تیره بهتر است که با آب سرد تمیز شوند. این کار کمک می‌کند که لباس کتان شما رنگ ندهد. اگر لباس کتان شما از پارچه ظریف و حساسی بود به جای قرار دادن آن در لباسشویی و شستشوی لباس با پودر لباسشویی، می‌توانید آن را با دست و با پودر دستی شستشو دهید.

انتخاب مناسب، دور کند لباسشویی

اگر لباس کتان خود را برای شستشو در لباسشویی قرار دادید، توصیه می‌کنیم که هیچ وقت خشک کن لباسشویی را بر روی دور تند قرار ندهید. چون اینکار به وضوح بافت پارچه شما را خراب خواهد کرد. همچنین بعد از خارج کردن لباستان از لباسشویی آن را در سایه و هوای آزاد پهن کنید. نور مستقیم خورشید به راحتی می‌تواند پارچه و الیاف لباس شما را از بین ببرد. ضمن اینکه لباس‌های مشکی را بور کرده و رنگ پریده می‌کند و از استحکام پارچه آن‌ها نیز می‌کاهد.

بهترین لکه‌برها برای پارچه‌ها و شستشوی لباس کتان

لکه‌بری لباس کتان | اکتیو کلینرز

همانطور که گفتیم اگر تصمیم گرفتید لباس کتانی خود را بشویید بهتر است که از لکه‌برها استفاده کنید. البته ممکن است که لکه‌برها در دسترس شما نباشند. پس بهتر است که از موادی که در خانه دارید برای لکه‌بری لباس خود استفاده کنید. ما در ادامه به شما خواهیم گفت که کدام مواد می‌توانند لکه‌بری پارچه کتان شما را به خوبی انجام دهند.

بر این اساس چهار ماده سرکه، آب لیمو و نمک، جوش شیرین و شیر از جمله موادی هستند که به راحتی لکه‌های لباس کتانی شما را برطرف می‌کنند.

  • جوش شیرین در ترکیب با پودر رختشویی و آب یک لکه‌بر قوی است. خصوصاً اگر لباس را ۱۵ دقیقه در آب خیس کنید و سپس با محلول آن را تمیز کنید لکه لباس شما به خوبی پاک خواهد شد. اما برای لباس‌های مشکی مناسب نیست.
  • سرکه هم برای تمیز کردن بافت لطیف پارچه کتان کاربردی است. اما برای پارچه کتان روشن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر است که لباس خود را در ترکیب پودر رختشویی و سرکه سفید خیس کنید و بعد از لکه‌بری آن را آبکشی کنید.
  • ترکیب نمک و آبلیمو هم بجای سرکه و جوش شیرین مورد استفاده قرار می‌گیرد. چون شما نمی‌توانید از جوش شیرین و سرکه برای لباس‌های تیره خود استفاده کنید. پس بهتر است کمی نمک را بر روی یک برش لیمو زده و آن را بر روی لکه قرار دهید.
  • در نهایت شیر هم برای لکه‌بری بی‌نظیر است. فقط کافیست که شیر را بر روی لکه ریخته و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا لکه پارچه کتان شما به سرعت تمیز شود.

تمیزی پارچه کتان در چند دقیقه

تمیز کردن پارچه کتان | خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

این مطلب را به شستشوی لباس کتان اختصاص دادیم. تمام موارد را برای نگهداری این پارچه را گفتیم و امیدواریم که کاربردی بوده باشد. البته اگر هنوز هم شک دارید که می‌توانید لباس کتان خود را به خوبی در منزل بشویید یا خیر، پیشنهاد ویژه ما سپردن لباستان به خشکشویی است. البته خشکشویی‌های باتجربه و کاربلدی مانند اکتیو کلینرز که با رعایت اصول شستشو و استفاده از پرسنل ماهر و مواد درجه یک، لباس کتان شما را مانند روز اول به شما تحویل خواهند داد. 

برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *