2

شیوه‌ی مراقبت و نگهداری لباس‌های چرمی

مراقبت از لباس چرم | اکتیو کلینرز

سال‌ها است که چرم به عنوان پوششی در برابر سرما مورد استفاده انسان‌ها قرار می‌گیرد. با اینحال در دهه ۱۹۵۰ میلادی بود که پای چرم به مجله‌های مد باز شد و حال در کمد هر خانه‌ای می‌توان نمونه‌ای از لباس‌های چرمی را پیدا کرد. امروزه از کفش گرفته تا کمربند و حتی شلوار از جنس چرم تولید می‌شوند و طرفداران پروپاقرص خود را دارند. در نتیجه یادگیری شیوه‌ی مراقبت و نگهداری لباس‌های چرمی اهمیت چشمگیری پیدا کرده‌است.

لباس چرمی خود را ضدآب کنید

یکی از شیوه‌های مراقبت و نگهداری از لباس‌های چرمی، ضدآب کردن آن‌ها است. باید به یاد داشته باشید تا قبل از استفاده از کت‌های چرمی جدید و یا قدیمی خود، در وهله اول، آن را ضد آب کنید. کت چرمی را به آرامی با یک پارچه مرطوب پاک کنید و با پاشیدن سریع لوسیون چرمی آن را برای تمام شرایط آب و هوایی آماده کنید. طی کردن این مراحل همچنین از کت چرمی شما در مقابل هرگونه لکه محافظت می‌کند. حتی می‌توانید از این روش برای محافظت از کفش و چکمه‌های چرمی نیز استفاده کنید.

حتما این نکته را به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از لوسیون، آزمایش نقطه‌ای را برای بررسی واکنش چرم به آن محلول انجام دهید. لوسیون را در قسمت کوچکی از محصول اسپری کنید و منتظر واکنش چرم باشید. اگر تغییر رنگ یا تغییری در بافت مشاهده نکردید، می‌توانید لوسیون را مورد استفاده قرار دهید.

به هیچ وجه با سشوار لباس چرمی را خشک نکنید

اگر وقتی لباس‌های چرمی خود را پوشیده‌اید، زمین خورده‌اید و آن‌ها را خیس کرده‌اید؛ از این شیوه برای مراقبت و نگهداری آن‌ها استفاده کنید و به هیچ وجه با سشوار به جان آن‌ها نیافتید. در عوض اجازه دهید تا آن‌ها به طور طبیعی در هوا خشک شوند. اما به یاد داشته باشید تا قبل از خشک شدن آن‌ها را به طور کامل تمیز کرده باشید.

در ابتدا از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن لکه استفاده کنید. در صورتی که لکه جوهر و یا روغن بر روی لباس چرمی شما ریخته‌است؛ ابتدا از شامپو بچه استفاده کنید. اگر شامپو بچه پاسخگو نبود، صابون زین برای پاک کردن آن انتخاب کنید. با این حال حتی در استفاده از صابون زین نیز ابتدا یک نقطه کوچک از لباس چرمی خود را برای شستشوی انتخاب کنید و سپس آن را بر روی لکه قرار دهید. در صورتی که لکه از بین نرفت، لباس‌های چرمی خود را به یک خشکشویی حرفه‌ای بسپارید. هرگز از مواد شوینده قوی برای از بین بردن لکه‌های لباس‌های چرمی استفاده نکنید.

به طور کلی اما بهتر است برای راحت شدن از شر لکه‌ها، لباس‌های چرمی خود را به خشکشویی‌های حرفه‌ای بسپارید. از بین بردن لکه‌های سرسخت می‌تواند به لباس شما آسیب برساند و حتی ممکن است هزینه اضافی برای شما بتراشد. خشکشویی حرفه‌ای در دراز مدت می‌تواند در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند.

شیوه مراقبت از لباس‌های چرمی

 تماس مداوم لباس چرمی با رطوبت، حال این رطوبت ناشی از عرق باشد و یا باران، می‌تواند منجر به سفت شدن چرم شود. در نتیجه از قرار دادن لباس‌های چرمی در محیط‌های مرطوب خودداری کنید. همچنین خشک کردن چرم با استفاده از حرارت مستقیم نیز منجر به سفت شدن چرم می‌شود.

در صورتی که کفش‌ها و چکمه‌های چرمی شما در تماس با باران خیس شده‌اند، قبل از خشک کردن، داخل آن‌ها را با روزنامه پر کنید تا از تغییر شکل آن‌ها جلوگیری شود.

لباس‌های چرمی خود را ته کمد نیاندازید و حتما آن‌ها را آویزان کنید. از تهویه مناسب کمد اطمینان حاصل کنید تا از تغییر شکل آن‌ها جلوگیری شود. از طرف دیگر مطمئن شوید که گرد و غبار بر روی لباس‌های چرمی شما جا خوش نکرده باشد.

بهترین شیوه نگهداری از لباس چرم

زمانی که متوجه سفت شدن لباس چرمی خود می‌شوید و یا لباس‌ چرمی که می‌پوشید منجر به خارش می‌شود؛ عرق در لباس شما نفوذ کرده‌است. شستن این لباس چرمی در آب گرم با شامپو بچه یا نرم کننده به نرم شدن چرم و رفع خارش کمک می‌کند.

برای از بین بردن بوها، از یک قاشق چایخوری بی‌کربنات استفاده کنید. آن را در یک لیتر آب گرم حل کنید و اجازه دهید لباس در محلول خیس بخورد.

برای از بین بردن لکه‌های خون از روی لباس‌های چرمی باید در وهله اول از این موضوع مطلع باشید که اگر لکه خون بر روی لباس‌های چرمی خشک شود، سفت و بدبو می‌شود. در صورتی که لکه خون بر روی لباس‌ شما ریخته‌است، فورا آن را بشویید.

گفتنی است که کت‌های چرمی در برف پوششی عالی هستند زیرا برف نمی‌تواند به راحتی به چرم نفوذ کند. اما اگر می‌خواهید در برف کت‌ چرمی بپوشید، ضد آب بودن آن بسیار مهم است. شما باید از آسیب دیدن آن محافظت کنید. اگر در محل زندگی شما برف زیاد می بارد، ممکن است لباس‌های چرمی شما نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشد.

دو ماده‌ای که به لباس‌های چرمی آسیب می‌زنند

مراقبت از لباس‌های چرمی | اکتیو کلینرز

بهترین راه برای یادآوری اینکه چه موادی را می‌توانید روی لباس‌های چرمی خود استفاده کنید و چه موادی را نمی‌توانید بر روی آن‌ها استفاده کنید، این است که این موضوع را در نظر داشته باشید. دو ماده شیمیایی رایج که به چرم آسیب جدی وارد می‌کنند، الکل و استون هستند. از استفاده از هرگونه شوینده حاوی الکل برای محصولات چرمی خودداری کنید.

از محصولات مبتنی بر آمونیاک و سفید‌کننده نیز استفاده نکنید، زیرا آنها خیلی خشن هستند و می‌توانند به پوشش طبیعی چرم آسیب برسانند. به طور کلی آب، تعریق بدن، مواد اسیدی، گرما، اشعه ماوراء بنفش، خشکی بیش از حد، روغن، تغییرات چرخه‌ای محیطی، قارچ‌ها و کپک‌ها می‌توانند به لباس‌های چرمی شما آسیب برسانند.

در صورتی که نیاز به کمک حرفه‌ای‌ها دارید، با متخصصان ما در خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز در تماس باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *