2

بهترین شوینده لباس چرم چیست؟ + نکاتی درباره مراقبت از چرم

بهترین شوینده‌ی لباس چرمی چیست؟ | اکتیو کلینرز

شوینده لباس چرمی یکی از محدود شوینده‌هایی است که باید با آگاهی کامل و علم به عملکرد و کارایی که دارد انتخاب شود. متریال چرم برخلاف ظاهر سخت و محکمی که دارد، بافتی حساس دارد که با کوچکترین سهل‌انگاری می‌توانید آن را کاملا نابود کنید. به همین دلیل برای تهیه و انتخاب یک شوینده خوب برای لباس‌های چرمیتان پیشنهاد اول ما مراجعه به خشکشویی‌ها و مشورت با کارشناسان است. البته خشکشویی‌های معروف و خوش‌نام که در انتهای این مطلب یکی از بهترین آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

شوینده لباس چرمی و یک تجربه شستشوی متفاوت

شوینده لباس چرمی باید براساس مواد غیر آسیب‌زا انتخاب و تهیه شود. این شوینده نباید بافت و رویه لباس چرم شما را پوسته پوسته کرده و یا باعث آب‌رفتگی لباس چرم شما شود. بر همین اساس ما در این مطلب بهترین شوینده لباس، کیف و کفش چرم را به شما معرفی خواهیم کرد. ضمن اینکه چند باور غلط در مورد برخی از تمیزکننده‌های خانگی را هم با هم مرور کرده و به شما گوشزد می‌کنیم. موادی که به سرعت می‌توانند لباس چرمی شما را به نابودی بکشانند.

محلول آب و صابون مخصوص چرم طبیعی و مصنوعی

بهترین شوینده لباس چرم چیست؟ | خشکشویی

اولین شوینده طبیعی که به عنوان شوینده لباس چرمی قرار است آن را به شما معرفی کنیم، چیزی نیست جز محلول آب و صابون. شاید تعجب کنید اما واقعیت این است که برای لباس‌های چرم، محلول آب و صابون معجزه می‌کند. تفاوتی هم ندارد که چرم شما طبیعی باشد یا مصنوعی!

گام اول

برای شستشو و تمیز کردن لباس، کیف یا کفش چرم خود فقط کافیست که یک تشت مناسب انتخاب کنید. حالا درون آن کمی آب گرم بریزید. دقت کنید که آب باید حتما باید گرم باشد، یعنی داغ نباشد. در ادامه کمی مایع صابون بسیار ملایم درون آب گرم بریزید و دو قطره مایع ظرفشویی هم به این ترکیب اضافه کنید. حالا با دست خود آب، مایع صابون و مایع ظرفشویی را خوب هم بزنید تا این دو مایع شوینده به خوبی در آب حل شوند. دقت کنید که قرار است ما یک محلول شوینده ملایم آماده کنیم. یعنی به هیچ عنوان نباید از شوینده‌های قوی استفاده کنید. چون به راحتی سطح چرم لباس شما را خراب خواهند کرد.

گام دوم

بعد از اینکه محلول شوینده آماده شد، با استفاده از یک دستمال نرم یا یک اسفنج که به محلول شوینده آغشته شده سطح چرمی لباس، کیف یا کفش خود را تمیز کنید. البته قبل از آن بهتر است که اسفنج را خوب فشار داده و آب اضافی آن را بگیرید. اگر از حوله یا اسفنج شما آب بچکد، یعنی بیش از اندازه خیس بوده و آب به راحتی با نفوذ در تار و پود متریال چرم شما، آن را نابود خواهد کرد.

همچنین حتماً از یک اسفنج یا دستمال نرم استفاده کنید. چون زبر بودن این وسیله باعث ایجاد خط و خش و خراش بر روی لباس شما خواهد شد.

لباس چرم خود را با چه بشوییم؟ | اکتیو کلینرز

گام سوم

در ادامه با حرکاتی نرم و آهسته اسفنج آغشته به مایع صابون را بر روی پارچه چرم خود کشیده و آن را به خوبی تمیز کنید. دقت کنید که حرکت دست شما باید ملایم و آهسته باشد.

در انتها اگر احساس کردید که هنوز هم باید سطح چرم لباس شما تمیز شود، مجدداً این پروسه را با رعایت تمام نکات از اول تکرار کنید.

گام چهارم

در مرحله بعد دقت کنید که باید باقیمانده‌های مایع صابون و آب را کاملاً از روی سطح چرم لباستان پاک کنید. برای این کار کافیست که کمی آب ولرم یا گرم تمیز را درون تشت یا یک ظرف گود دیگر بریزید. حالا با استفاده از یک اسفنج یا پارچه نرم و لطیف دیگر که به آب ولرم یا گرم تمیز آغشته شده، به صورت دورانی شوینده صابونی که بر روی سطح لباس چرم شما باقی مانده را پاک کنید. در آخر باید مطمئن شوید که هیچ ردی از محلول آب و صابون بر روی پارچه چرم لباس شما باقی نمانده باشد.

گام پنجم

در ادامه لباس خود را بر روی چوب لباسی  قرار داده و آن را در مکانی آویزان کنید که در معرض رفت و آمد جریان هوای خشک باشد. به هیچ عنوان برای خشک کردن لباس چرم و گرفتن رطوبت و نم آن، از خشک‌کن لباسشویی استفاده نکنید. باد سشوار، بخاری و شوفاژ هم برای خشک کردن پارچه چرمی مناسب نیستند.

برای خشک شدن لباس فقط کافیست اجازه بدهید تا در مقابل جریان هوای طبیعی قرار بگیرد. این نحوه شستشو با شوینده گرم و مایع صابون را می‌توانید برای دستکش، کیف، کفش و سایر اکسسوری‌های خود هم استفاده کنید.

استفاده از شوینده‌های مخصوص پارچه چرمی

شوینده مخصوص پارچه چرمی | خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

بدون شک تا به حال برای شما هم پیش آمده که در زمان خرید لباس، کیف یا کفش و دستکش چرمی به همراه خریدتان، یک اسپری مخصوص تمیز کننده هم به شما داده ‌شود. در اصل این اسپری‌ها برای تمیز کردن لباس و وسایل چرم شما هستند که البته اگر در زمان خرید آن‌ها را از فروشنده دریافت نکردید، می‌توانید از هایپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ این اسپری تمیزکننده را تهیه کنید. این مواد به راحتی لکه‌ها و آلودگی‌ها را از روی لباس چرم شما پاک کرده و کوچک‌ترین آسیبی به آن نخواهند زد.

برای استفاده از این شوینده‌های مخصوص فقط کافی است که یک محلول تمیز کننده لباس چرمی را که به صورت اسپری، صابون یا ژل تولید شده تهیه کنید.

گام‌های استفاده از شوینده

گام اول: در ادامه مواد شوینده خود را بر روی یک پارچه لطیف و تمیز اسپری کنید. اگر این ماده تمیز کننده به صورت مایع است، کافیست که فقط چند قطره از آن را بر روی یک پارچه لطیف و تمیز نخی بریزید. حالا پارچه آغشته به شوینده چرم خود را به صورت دورانی بر روی لباس چرم بمالید. فراموش نکنید که اسفنج یا پارچه شما باید نرم باشد تا هیچ خش و خطی بر روی لباس چرم شما ایجاد نکند.

گام دوم: بعد از آن مجدداً با استفاده از یک اسفنج کمی مرطوب یا یک پارچه تمیز و نرم و کمی مرطوب، لباس چرم خود را تمیز کرده و بقایای مایع شوینده را از روی آن پاک کنید. اگر لکه و آلودگی ایجاد شده بر روی وسیله چرمی شما هنوز پاک نشده بود، مجدداً تمام مراحل را از ابتدا تکرار کنید.

دقت داشته باشید که در زمان شستشوی لباس یا وسایل چرمی به هیچ عنوان نباید آن‌ها را در مقابل نور مستقیم آفتاب خشک کرد.

همچنین آن را از هرگونه منبع حرارتی دیگر هم دور کرده و برای خشک کردن آن از هوای آزاد استفاده کنید. منابع حرارتی موجب دفرمه شدن و خراب شدن متریال چرم شما خواهند شد.

گام سوم: اگر برای آویزان کردن لباس چرمتان چوب لباسی تک ندارید، می‌توانید آن را بر روی بند لباس آویزان کنید. اما ترجیحاً از گیره‌های چوبی استفاده کنید تا بعد از خشک شدن جای گیره بر روی چرم باقی نماند.

جمع‌بندی

به طور میانگین تقریباً 2 روز الی 3 روز زمان کافیست تا کت، لباس یا وسیله چرمی شما کاملاً رطوبت و خیسی خود را از دست داده و خشک شود. بعد از خشک شدن هم از ماده مخصوص لباس‌ها و وسایل چرمی استفاده کنید تا به خوبی از متریال چرم شما محافظت و نگهداری شود. این مواد کمک می‌کنند که متریال چرم همچنان انعطاف پذیر بوده و حالت کشسانی خود را حفظ کند.

شستشوی لباس چرمی در لباسشویی

شستشوی لباس چرمی در لباسشویی

هیچ تفاوتی ندارد که لباس یا وسیله چرمی شما از چرم مصنوعی ساخته شده است یا چرم طبیعی. در هر حال شما به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی برای شستشوی متریال چرم خود نباید از پودر دستی یا پودر ماشین لباسشویی استفاده کنید.

حالا برای شستن لباس و متریال چرمی خود در لباسشویی قبل از انتخاب یک شوینده لباس چرمی مناسب، ابتدا دکمه‌ها و زیپ‌های لباس خود را بطور کامل ببندید.

بعد از آن کمی مایع شوینده لباس‌های مشکی یا مایع لباسشویی معمولی را درون مخزن ورودی مواد شوینده ماشین لباسشویی خود بریزید. سپس بعد از قرار دادن لباس در لباسشویی و ریختن مایع شوینده مناسب، دستگاه را بر روی پایین‌ترین حالت دوران و چرخش قرار داده و با دمایی زیر ۳۰ درجه سانتیگراد، تنظیم کنید. حالا دکمه شروع به کار ماشین لباسشویی خود را فشار دهید.

دقت کنید که حتماً باید بعد از شستشو، خشک کن ماشین لباسشویی را خاموش کنید.

بعد از اینکه لباس یا متریال چرمی شما به خوبی شسته شد، لباسشویی را خاموش کرد وه لباس چرم را از آن خارج کنید. سپس آن را صاف کرده بر روی چوب لباسی آویزان کنید و در معرض هوای طبیعی قرار دهید تا به مرور زمان و به صورت کاملاً درست و اصولی خشک شود.

شستشو و نگهداری از چرم طبیعی و جیر

نحوه نگهداری از چرم طبیعی | اکتیو کلینرز

در ادامه معرفی شوینده لباس چرمی که با کمترین آسیب بتواند متریال چرم شما را به بهترین شکل ممکن تمیز کند، بد نیست سری هم به چرم طبیعی یا جیر بزنیم. حالا قصد داریم در مورد مراحل شستشو و نگهداری آن اطلاعات جذابی را به شما ارائه کنیم.

چرم طبیعی جیر به شدت حساس است و در برخورد با آلودگی‌ها، به راحتی ظاهر شکیل خود را از دست داده ،آسیب دیده و خراب می‌شود.

در ابتدای کار به شما توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان برای تمیز کردن چرم جیر از ماشین لباسشویی استفاده نکنید. بهترین راه شستشوی چرم جیر استفاده از ترکیب آب و صابون است. 

گام اول: برای تمیز کردن این متریال فقط کافی است که در یک تشت، ترکیب مایع صابون، صابون لباسشویی یا پودر صابون  و آب گرم را آماده کرده و خوب با هم ترکیب کنید. حالا با استفاده از یک دستمال تمیز، نرم و بدون پرز که به مایع شوینده آب و صابون آغشته شده، سطح لباس یا وسیله چرمی خود را به صورت دورانی و بسیار آهسته تمیز کنید.

گام دوم: دقت کنید که اگر دستمال شما خیس شده باشد، رطوبت و آب کاملاً به بافت و نسوج متریال چرم شما نفوذ کرده و آن را خراب می‌کند. فقط کافیست که با استفاده از یک اسفنج نرم و تمیز یا دستمال پارچه‌ای نرم و تمیز، کف صابون را برداشته و آن را بر روی سطح متریال چرم طبیعی خود بکشید.

گام سوم: در نهایت بعد از تمیز شدن آلودگی‌ها هم، کافیست که با استفاده از یک دستمال تمیز و مرطوب کف باقیمانده بر روی لباس یا متریال چرم خود را برداشته و آن را تمیز کنید. حالا در پایان لباس چرمی را در معرض هوای آزاد و طبیعی قرار دهید تا به صورت استاندارد، کاملاً خشک شود.

نکات پایانی شستشو و نگهداری از لباس چرمی

نکاتی درباره شستشوی لباس چرمی | اکتیو کلینرز

حالا که تمام نکات پیرامون شوینده لباس چرمی را به شما ارائه کردیم، بد نیست که چند نکته پایانی را هم به شما گوشزد کنیم.

  • برخی از افراد تصور می‌کنند که استفاده از آب می‌تواند به لباس چرمی شما آسیب زده و آن را نابود کند. نکته اینجاست که اگر شما از آب همانطور که ما در این مطلب به آن اشاره کردیم استفاده کنید، لباس و متریال چرم شما به هیچ عنوان آسیب نخواهد دید. متریال چرم  زمانی آسیب می‌بیند که شما آن را بعد از شستشو واکس نزنید.
  • برای واکس زدن هم کافیست که واکس چرم استاندارد متناسب با رنگ متریال چرم خود را انتخاب و از آن برای لباس چرمی خود استفاده کنید. اگر واکس در دسترس شما نبود، توصیه می‌کنیم با استفاده از یک پارچه نخی تمیز بدون پرز و کمی روغن زیتون، واکس زدن لباس چرمی خود را انجام دهید.
  • به هیچ عنوان برای تمیز کردن لباس چرمی خود از سرکه استفاده نکنید. سرکه باعث ایجاد لکه‌های تیره و روشن بر روی سطح چرم شده و  آن را کاملاً خراب می‌کند.
  • در ادامه فراموش نکنید که لباس چرم خود را همیشه باید از چوب لباسی آویزان کنید.
  • ضمن اینکه در طول فصل تابستان که از این لباس‌ها استفاده نمی‌کنید، همیشه باید آ‌نها را از کمد خارج کرده ؛گرد و خاکشان را بگیرید. سپس صاف و مرتبشان کنید و مجدداً آن‌ها را در کمد قرار دهید.
  • در نهایت اگر لباس چرم شما چروک شد، فقط کافیست که لباس را با استفاده از یک چوب لباسی در حمام پر بخار قرار دهید. چین و چروک لباس شما بلافاصله باز ‌می‌شود. فراموش نکنید که تمام لباس‌ها حتی متریال چرم نیاز به مراقبت و نگهداری دارند. به عبارتی هرچه بیشتر از آن‌ها مراقبت کنید طول عمرشان بیشتر خواهد بود.

شستشوی لباس‌های چرمی و پایان ماجرا 

این مطلب به شوینده لباس چرمی اختصاص داده شد. درهرحال به شما توصیه می‌کنیم که اگر تصمیم به شستشوی لباس‌های چرمی خود در منزل را داشتید، حتما لیبل و برچسب لباس را مطالعه کنید. ضمنا راه منطقی‌تر آن است که لباس‌های چرم خود را به خشکشویی‌هایی مانند اکتیو کلینرز بسپارید. مجموعه‌هایی حرفه‌ای و خوش‌نام در شستشو و تمیز کردن لباس‌ها که با پرسنل با تجربه خود، بهترین خدمات با بالاترین کیفیت را، به شما ارائه می‌کنند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Hi there! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing
    through some of the post I realized it’s new to me.
    Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back
    often!

  2. We are a gaggle of volunteers and starting a new
    scheme in our community. Your site offered us with useful information to work on.
    You have done an impressive task and our whole
    neighborhood will likely be grateful to you.