0

پاک کردن لکه خودکار | چگونه جوهر خودکار را پاک کنیم؟

پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس | اکتیو کلینرز

پاک کردن لکه خودکار سخت و کمی اعصاب‌خردکن است. یک صحنه آشنا برای تمام افراد خصوصا اگر دانش‌آموز و دانشجو باشید یا در محل کار با خودکار و روان‌نویس سروکار داشته باشید همین است! خودکاری شدن لباس، شلوار، آستین یا جیب پیراهن و بخش‌های مختلفی که در معرض دید هستند. این موارد واقعا می‌توانند روز ما را خراب کنند. البته هر لکه‌ای هرچقدر هم سرسخت و مقاوم، قابل تمیز شدن است. اما اجازه دهید تا در این مطلب دشمنان لکه خودکار را به شما معرفی کنیم.

پاک کردن لکه خودکار فقط با این روش‌ها  

پاک کردن لکه خودکار یک پروسه چند مرحله‌ای ندارد. بلکه با چند حلال ساده می‌توان این لکه را به راحتی پاک و تمیز کرد. آشناترین صحنه خودکاری شدن وسایل، همان صحنه‌ای است که کودک شما با یک خودکار تمام زندگی، در، دیوار، پرده و ملحفه‌ها را جوهری کرده است. حالا شما مانده‌اید و یک خانه جوهری و خودکاری شده که باید یک روز کامل برای تمیز کردن شاهکار کودک‌تان صرف کنید. اما نگران نباشید، این حلال‌ها قرار است در کوتاه‌ترین زمان ممکن تمام شاهکار هنرمندانه فرزند شما را تمیز کنند. البته که بهترین پیشنهاد سپردن لباس‌ها و پرده‌ها به خشکشویی است. اما در منزل هم این وسایل قابل تمیز شدن هستند.

این شما و این راه و روش صحیح پاک کردن لکه خودکار از پارچه و لباس در 7 مرحله:

1. رنگ لباس را تست کنید

نحوه پاک کردن جوهر خودکار از لباس |‌ اکتیو کلینرز

اگر جوهری که بر روی پارچه شما باقی مانده قدیمی باشد، شما به یک حلال مانند اسپری مو، محلول ضدعفونی‌کننده و یا اسپری‌های مو احتیاج خواهید داشت تا رد خودکار شما را پاک کنند. حالا برای پاک کردن لکه خودکار فقط کافی است که یکی از مواد را بر روی پشت لباس یا سطح داخلی آن بریزید. محلی که در مقابل چشم نباشد تا اگر اتفاقی برای لباس افتاد، دیده نشود.

حالا فقط کافیست که مقداری از محلول خود را بر روی قسمت پشت پارچه ریخته و با استفاده از یک دستمال یا حوله نخی و پنبه‌ای سفید، بر روی محلی که محلول را ریخته‌اید پارچه یا حوله بکشید. اگر پارچه یا حوله سفید شما رنگی نشد و پارچه لباس یا پرده رنگ خود را از دست نداد، یعنی شما می‌توانید برای از بین بردن رد خودکار از این محلول استفاده کنید.

2. جوهر اضافی باید پاک شود

پاک کردن لکه خودکار تازه | خشکشویی اکتیو

در این مرحله اگر لکه جوهر لباس یا پارچه شما تازه بود ممکن است که مقداری جوهر در اطراف لکه و بر روی پارچه باقی مانده باشد. به همین دلیل بهتر است که قبل از همه جوهرهای اضافی را پاک کنید. برای این کار یک دستمال کاغذی را دقیقاً زیر سطح لکه ایجاد شده قرار دهید و حلال را مستقیماً بر روی لکه بریزید. سپس در ادامه بعد از گذشت چند دقیقه همین نقطه را با آب سرد به خوبی شستشو دهید.

3. پودر شوینده را فراموش نکنید

در این قسمت از انجام مراحل پاک کردن لکه خودکار، بهتر است کمی پودر شوینده را مستقیماً بر روی لکه لباس خود ریخته و با استفاده از یک برس نرم یا مسواک نرم قدیمی، به آرامی سطح لکه را به پودر شوینده آغشته کنید. چند دقیقه صبر کنید تا پودر شوینده شما کاملاً به تاروپود و بافت پارچه نفوذ کند. در ادامه بعد از گذشت ۵ دقیقه لباس شما و تمام تاروپود آن به پودر شوینده آغشته شده است. فراموش نکنید که پودر شوینده را از لباس خود نشویید. 

4. مایع شوینده خوبی را انتخاب کنید

حالا در ادامه مراحل،  لباس را درون لباسشویی قرار داده و مایع لباسشویی مناسب را نیز درون محفظه لباسشویی خود بریزید. اگر از میزان مایع لباسشویی مطمئن نیستید توصیه می‌کنیم که از درپوش ظرف مایع لباسشویی استفاده کرده و آن را مانند یک پیمانه، ملاک اندازه‌گیری خود قرار دهید.

5. شستشوی لباس اهمیت زیادی دارد

شستشوی لباس آغشته به لکه جوهر | اکتیو کلینرز

در گام بعدی از پاک کردن لکه خودکار شما باید لباس را که آغشته به پودر شوینده است در ماشین لباسشویی قرار دهید. اینکه لباس شما و پارچه جوهری شده آن هنوز به پودر شوینده آغشته باشد، کمک می‌کند که در لباسشویی بهتر و با قدرت تمیز کنندگی بیشتری شستشو داده شده و تمیز شود.

6. تنظیمات ماشین لباسشویی را بلد هستید؟

حالا که لباس را درون ماشین لباسشویی قرار داده‌اید و مایع لباسشویی را نیز درون محفظه ریخته‌اید، بهتر است بدانید که تنظیمات لباسشویی هم اهمیت زیادی دارد. اینکه شما در یک چرخه کاملاً معمول اما با گرمترین دما لباس خود را شستشو دهید،  کمک می‌کند تا قدرت پاک کنندگی و تمیزشوندگی لباسشویی بیشتر شود. البته پیش از انجام هر کاری توصیه می‌کنیم که حتماً اطلاعات و نکات درج شده بر روی اتیکت لباس را مطالعه کنید و با در نظر گرفتن تمامی این موارد، شستشوی لباس خود را انجام داده و تنظیمات لباسشویی را طبق آن انجام دهید.

7. خشک کردن لباس هم باید اصولی باشد

مرحله هفتم یا مرحله خشک کردن لباس هم می‌تواند اثر زیادی در پاک شدن لکه جوهر و خودکار داشته باشد. در این مرحله شما  باید لباس را اول از همه بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ اثر و رد پایی از جوهر و خودکار بر روی آن باقی نمانده است. اگر لکه شما کاملاً از بین رفته بود می‌توانید لباس را درون خشک‌کن قرار داده و یا آن را زیر نور خورشید و در هوای آزاد بگذارید تا به خوبی خشک شود.

اما اگر هنوز رد پایی از لکه جوهر و خودکار بر روی لباس مشاهده می‌کنید، مجدداً باید تمام مراحل را از ابتدا انجام دهید تا لباس کاملاً از لکه جوهر پاک شود. البته توصیه می‌کنیم که حتماً از پودرهای شستشوی مخصوص مانند پودرهای لکه‌بر استفاده کنید که قدرت تمیز کنندگی بیشتری نسبت به پودرهای شستشوی معمولی دارند.

مواد پاک کننده جوهر و خودکار

بهترین پاک کننده برای پاک کردن لکه جوهر خودکار | خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

هفت مرحله‌ای که در قسمت قبل برای پاک کردن لکه خودکار برای شما شرح دادیم، برای تمام لکه‌های جوهری قابل استفاده هستند. اما گاهی اوقات میزان لکه ایجاد شده کم است. حتی ممکن است که ما به شوینده‌های لباسشویی و موادی که در این هفت مرحله به آن‌ها اشاره کردیم دسترسی نداشته باشیم. بر همین اساس در ادامه به شما خواهیم گفت که با چه موادی می‌توانید به راحتی لکه خودکار یا جوهر را از روی پارچه و لباس خود پاک کنید.

گلیسرین، شیر، نمک، الکل طبی، جوش شیرین، ترکیب گلیسیرین و مایع ظرفشویی، ترکیب محلول آمونیاک و الکل، لکه‌برهای صنعتی، ترکیب سرکه و لیمو، مایع یا پودرهای سفید کننده، سرکه سفید، آب لیمو، دوغ، ترکیب شیر و نشاسته ذرت، ترکیب آرد سفید و سرکه، لاک پاک کن، فوم اصلاح، ژل‌های مختلف ضدعفونی کننده دست و اسپری تافت مو از جمله موادی هستند که شما می‌توانید برای پاک کردن لکه جوهر و خودکار از آن‌ها استفاده کنید.

 چند نکته برای پاک کردن لکه خودکار و جوهر

نکاتی در باره پاک کردن لکه جوهر | اکتیو کلینرز

این قسمت را با دقت مطالعه کنید. چون نکات مهمی را برای پاک کردن لکه خودکار به شما ارائه خواهیم کرد.

  • اول از همه اینکه بهترین زمان برای پاک کردن لکه خودکار و جوهر قبل از خشک شدن آن است. لکه خودکار یا جوهر بر روی لباس شما اگر خیس باشد، پاک کردن آن احتیاج به زمان و صرف انرژی کمتری خواهد داشت.
  • فراموش نکنید که اگر لباس یا پارچه شما آغشته به خودکار یا جوهر شد قبل از پاک کردن لکه، آن را نشویید. اینکار باعث تثبیت رد جوهر یا خودکار بر روی لباس شما می‌شود و پاک شدن آن را سخت‌تر خواهد کرد.
  • قبل از اینکه لکه را از روی لباس یا پارچه پاک کنید، حتماً جنس پارچه را درنظر بگیرید. این عمل باعث می‌شود که بهترین پاک کننده و حلال را برای آن انتخاب کنید.
  • در پایان فراموش نکنید که قبل از هر کاری جوهر اضافی را از پارچه جدا کرده و بگیرید. دقت کنید که تحت هیچ شرایطی نباید دو طرف پارچه را بر روی یکدیگر بمالید، خصوصاً اگر جوهر تازه باشد. اینکار سبب می‌شود که جوهر بیشتر از قبل به بافت پارچه نفوذ کرده و در عمق تار و پود آن فرو رود. خصوصاً اگر لکه جوهر شما تازه باشد.

پاک کردن لکه جوهر هیچ زحمتی ندارد 

نکته مهم پایانی که قصد داریم باز هم به آن اشاره کنیم این است که لکه‌ها را قبل از قدیمی شدن و خشک شدن پاک کنید. اینکار هم در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند و هم اینکه نیاز نیست برای پاک کردن لکه خودکار یا جوهر یا هر لکه دیگری، از محلول‌ها و مواد شیمیایی قوی استفاده کنید. لکه‌ها ماندگار نیستند اگر در زمان درست تمیز شوند.

در صورتی که نیاز به کمک حرفه‌ای‌ها دارید، با متخصصان ما در خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز تماس بگیرید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *