0

نکات مهمی درباره شستشوی حوله حمام که باید حتما بخوانید!

نکات مهمی درباره شستشوی حوله حمام | خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

نحوه شستشوی حوله حمام اهمیت دارد چون مستقیما با پوست بدن ما در تماس بوده و اگر کامل و اصولی شسته نشود، می‌تواند سلامت و بهداشت پوست ما را به خطر اندازد. در این بین شاید تصور کنید که شستن و تمیز کردن حوله حمام چندان الزامی نیست. چون ما زمانی از حوله حمام استفاده می‌کنیم که پوستمان کاملا تمیز است. اما اشتباه بزرگ همینجا رخ می‌دهد. این حوله رطوبت و خیسی سطح پوست را گرفته و مکانی مناسب برای رشد قارچ‌ها بحساب می‌آید. این مطلب بصورت تخصصی به موضوع تمیزی و شستشوی حوله حمام می‌پردازد.

نحوه شستن حوله حمام و چند ریزه‌کاری مهم

اگر شما با نکات و ریزه‌کاری‌ها آشنا نباشید، نحوه شستن حوله حمام می‌تواند سختگیرانه و خسته‌کننده باشد. همه ما می‌دانیم که حوله حمام در اصل یک پارچه پرزدار است که آب را به خوبی به خود گرفته و ما در طول روز ممکن است حداکثر یک بار بعد از دوش گرفتن از آن استفاده کنیم. شاید ندانید که واژه و کلمه حوله در زبان اصیل فارسی یک کلمه ترکی به حساب می‌آید و از دو بخش “حو” و “لی” درست شده است.

معنای اصلی این واژه یعنی “خواب‌دار” که در اصل به پرز‌های حوله اشاره می‌کند. همچنین علاوه بر تمام تعاریفی که تا این قسمت در مورد حوله داشتیم همه ما می‌دانیم که این وسیله یک ابزار بسیار کاربردی در زندگی ما به حساب می‌آید. در اصل حوله می‌تواند نقشی اصلی و مستقیم در حفظ و سلامتی پوست و بدن ما داشته باشد. به همین دلیل حفظ بهداشت آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

شستن حوله حمام، چند بار در هفته؟

شستن حوله حمام در خانه | اکتیو کلینرز

البته حوله‌ها براساس کاربردی که دارند به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. حوله استخر، حوله آشپزخانه، حوله حمام، حوله دست و صورت و غیره که هر کدام حداقل هفته‌ای یک بار باید شسته شوند. ضمن اینکه حتماً باید آن‌ها را در مکانی تمیز و خشک نگه دارید تا عامل بروز و انتقال بیماری‌ها و  آلودگی‌ها نباشند.

در این بین حوله حمام یکی از انواع حوله‌هایی است که ما احتمالاً شاید روزی یک بار از آن استفاده می‌کنیم. حوله‌های حمام و یا تن‌پوش‌های حمام به صورت استاندارد باید بعد از هر ۳ الی ۴ بار استفاده شدن، شسته شوند. یعنی اگر شما هر روز از این حوله‌ها استفاده می‌کنید، بهتر است که هفته‌ای یک بار آن‌ها را بشویید. همچنین مهم‌تر از شستن حوله‌ها، پروسه خشک کردن آن‌ها در هوای آزاد و قرار دادنشان در مقابل نور آفتاب است. که بهتر است اینکار بعد از هر بار استحمام به سرعت انجام شود.

البته اگر شما در کنار حوله حمام، حوله استخر هم دارید، با نظرات مختلفی روبرو خواهید بود. برخی بر این باورند که حوله‌های استخر باید بعد از هر بار استفاده، شسته شوند. برخی دیگر هم معتقدند قرار دادن حوله استخر بعد از هر بار استفاده در مقابل نور خورشید و در هوای آزاد کافی است. اینکار باعث می‌شود تا حوله به راحتی خشک شود و دیگر نیازی به شستشو نداشته باشد. در هر حال اگر شما از استخرهای عمومی استفاده می‌کنید، توصیه ما این است که حتماً بعد از اتمام استخر و بازگشت به خانه حوله خود را با آب گرم شستشو دهید. سپس آن را در هوای آزاد و حتی‌الامکان در مقابل نور خورشید بگذارید تا خشک شود.

شوینده‌ها را فراموش نکنید

شوینده‌ی حوله حمام | خشکشویی اکتیو

حالا که متوجه شدید نحوه شستشوی حوله حمام چگونه است و چند بار در طول هفته و ماه باید آن را بشویید، اجازه دهید از یک واقعیت دیگر پرده برداریم. بدون شک شما برای شستن حوله حمام مانند هر حوله و پوشش دیگری نیاز به یک شوینده مناسب دارید. اگر شوینده شما مناسب نباشد مثل این است که شما هیچ کار خاصی برای تمیز کردن حوله خود انجام نداده‌اید. همانطور که می‌دانید حوله‌ها قدرت آبگیری بسیار بالایی دارند و به طور کلی از نخ پنبه با پرزهای بلند و بافته شده تشکیل شده‌اند.

به همین دلیل شوینده‌ای که برای تمیز کردن آن‌ها مورد استفاده قرار می‌دهید اول از همه باید به اندازه کافی قوی باشد که بتواند حوله شما را عمیقاً تمیز کند. ضمن اینکه باید به آن لطافتی ببخشد که مانع از سفت شدن و زبر شدن حوله شود. اگر تصمیم داشتید از ماشین لباسشویی منزل برای شستن حوله‌ها استفاده کنید، توصیه می‌کنیم که حتماً اصول شستشوی حوله با ماشین لباسشویی را بدانید.  البته ما در ادامه نکات لازم برای انجام این کار را برای شما شرح خواهیم داد.

نحوه شستن حوله حمام در ماشین لباسشویی

نحوه شستن حوله حمام در ماشین لباسشویی | خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

برای اطلاع از نحوه شستن حوله حمام بد نیست بدانید که اگر ماشین لباسشویی منزل شما تمام اتوماتیک است، پس شستشوی حوله‌ها برای شما کار سختی نیست. البته در حال حاضر بیشتر ماشین‌های لباسشویی تمام اتوماتیک هستند و یک برنامه پیش‌فرض هم برای شستشوی حوله‌ها دارند. برای این کار هم فقط کافیست که دو مخزن مایع لباسشویی یا پودر لباسشویی و مخزن نرم کننده را پر کنید و حوله را درون لباسشویی قرار دهید. باید بدانید که هرچه حوله شما کثیف‌تر باشد و آلودگی بیشتری داشته باشد، زمان شستشوی آن طولانی‌تر خواهد بود.

در ادامه کافیست که دکمه شروع به کار در ماشین لباسشویی را زده و حالا اجازه بدهید تا بقیه پروسه شستشوی حوله حمام را لباسشویی شما به تنهایی انجام دهد. همچنین اگر در منزل نرم‌کننده نداشتید یا تمایلی به استفاده از نرم‌کننده در زمان شستشوی حوله خود نداشتید، خیلی راحت می‌توانید یک توپ تنیس به همراه حوله درون مخزن لباسشویی قرار دهید تا در زمان شستشو با حوله، از زبر و سفت شدن پرزهای آن جلوگیری کنند.

ماشین لباسشویی دوقلو یا غیر اتوماتیک

نحوه شستشوی حوله در ماشین | خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

البته ممکن است که شما ماشین لباسشویی غیر اتوماتیک یا دوقلو داشته باشید که پروسه شستن حوله حمام در این ماشین لباسشویی کمی بیشتر طول می‌کشد. برای شستشوی حوله حمام در این ماشین لباسشویی‌ها فقط کافیست که آب گرم را به درجه بالای ۴۰ درجه رسانده و مخزن ماشین را با این آب پر کنید. حالا قبل از قرار دادن حوله درون مخزن، مایع لباسشویی یا پودر ریخته و اجازه دهید که ماشین شما روشن شده و چند دور بزند تا تمام مواد شوینده اضافه شده به خوبی در آب حل شوند. در ادامه حوله را در مخزن گذاشته و زمان شستشو را بر روی ۱۵ دقیقه قرار دهید.

البته ناگفته نماند که اگر شما به صورت هفتگی حوله خود را می‌شویید، به زمان شستشوی بیشتر از ۱۵ دقیقه احتیاج نخواهید داشت بعد از این مدت زمان و اتمام پروسه شستشوی حوله فقط کافیست که حوله را آبکشی کرده، بتکانید. سپس آن را بر روی بند در محیطی آزاد و در مقابل آفتاب پهن کنید تا کاملا خشک شود. توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان برای خشک کردن حوله حمام از خشک‌کن استفاده نکنید. چون پرزهای حوله را جدا کرده و در مخزن خود نگه می‌دارد و این پرزها را به بقیه لباس‌هایی که در آینده در لباسشویی خواهید شست، می‌چسباند.

شستن حوله‌های حمام با دست  

نحوه شستن حوله حمام با دست | خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

روش دیگر که برای شستن حوله حمام ممکن است مورد استفاده قرار دهید، شستشوی حوله حمام با دست است. برای این کار فقط کافی است که شما یک تشت انتخاب کرده و آن را با آب گرم تقریباً بالای ۴۰ درجه سانتیگراد تا نصف، پر کنید. حالا به میزان کثیف و آلوده بودن حوله حمام ،کمی مایع لباسشویی یا پودر دستی در آب ریخته و آن را کاملاً در آب با دست حل کنید. بعد از آن حوله را درون تشت آب قرار داده و اجازه بدهید به مدت زمان ۳۰ دقیقه الی ۴۵ دقیقه به خوبی خیس خورده و استراحت کند.

برای شستن حوله حمام شما نیاز به مشت و مال و  چنگ زدن ندارید. فقط کافیست که حوله را در نواحی آلوده خوب در آب و مایع لباسشویی یا پودر دستی خیس کنید. سپس بعد از مدت زمان  قید شده، حوله را آبکشی کرده و آن را بر روی بند پهن کنید. سپس حوله را کمی تکان دهید تا پرزها به خواب و حالت اصلی برگشته و مجدداً حالت اولیه به خود بگیرند. دقت کنید که حوله شما باید در هوای آزاد و در مقابل نور خورشید قرار بگیرد تا خشک شود.

البته اگر از آن دسته از افرادی هستید که به مواد طبیعی برای شستشوی لباس‌ها اعتماد بیشتری دارید، می‌توانید  به جای استفاده از پودر ماشین لباسشویی یا مایع لباسشویی از ترکیب جوش شیرین، نمک و سرکه استفاده کنید. در ادامه هم یک قاشق از روغن کرچک به محلول خود اضافه کرده و معجزه لطافت و نرمی آن بر روی حوله حمام خود را مشاهده کنید.

نحوه شستشوی حوله حمام تن‌پوش

نحوه شستن حوله حمام تن‌پوش | خشکشویی آلاین اکتیو کلینرز

اگر برای اولین بار تصمیم گرفتید حوله تن‌پوش حمام خود را بشویید، بهتر است بدانید که این شستشو سبب می‌شود تا بیشترین پرزدهی و رنگ دهی برای حوله شما اتفاق بیفتد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتماً بعد از خرید تن‌پوشه حوله‌ای و قبل از استفاده، آن را یک بار به خوبی شستشو دهید. برای شستشوی تن‌پوش حوله‌ای فقط کافی است که از ترکیب جوش شیرین و سرکه سفید یا نمک و سرکه استفاده کنید. این ترکیب هم حوله شما را از آلودگی‌ها پاک می‌کند و هم آن را به خوبی ضد عفونی خواهد کرد. ضمن اینکه باعث تثبیت رنگ تن‌پوش حوله‌ای شما هم خواهد شد.

روش‌های ضدعفونی کردن حوله‌ها 

حوله‌ها از هر نوعی که باشند در تماس مستقیم با پوست بدن ما هستند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که هیچگاه از سفیدکننده‌های قوی برای ضدعفونی کردن حوله‌ها استفاده نکنید. جالب اینجاست که بدانید مواد سفیدکننده به پرزهای یک حوله به سختی می‌چسبند و موجب به وجود آمدن آلرژی‌های پوستی و تنفسی برای انسان می‌شوند. بر همین اساس بهترین ضدعفونی کننده‌ای که شما می‌توانید برای حوله حمام، آشپزخانه، دست و صورت، استخر و سایر حوله‌ها استفاده کنید، ترکیب نمک، جوش شیرین و سرکه است.

چند نکته پایانی برای شستشوی بهتر حوله‌ها

شیوه شستشوی حوله | خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

حالا که با نحوه شستن حوله حمام آشنا شدید، اجازه بدهید چند نکته پایانی را نیز به شما گوشزد کنیم.

  • نکته اول اینکه هیچگاه حوله‌ها را با سایر لباس‌ها نشوید. علت آن نیز این است که پرزهای حوله به مرور زمان به واسطه ایجاد اصطکاک با سایر پارچه‌ها کنده شده و از بین می‌روند. به عبارتی می‌گوییم که حوله‌ها پرز می‌دهند. بر همین اساس پرز حوله‌ها به دیگر لباس‌ها چسبیده و باعث می‌شود که ظاهر ناخوشایند و نامناسبی در لباس‌های دیگر ایجاد شود. 
  • نکته بعد اینکه سعی کنید همیشه حوله‌های رنگی و حوله‌های سفید را از یکدیگر تفکیک کرده و سپس آن‌ها را بشویید. این موضوع در مورد حوله‌‌هایی با رنگ‌های دیگر هم صادق است.
  • دقت کنید که محل نگهداری حوله‌های تمیز و حوله‌های کثیف یکی نباشد.
  • سعی کنید که هیچگاه حوله‌های تمیز را در مکان‌های مرطوب یا حمام نگذارید.
  • توصیه ما این است که حوله حمام را جدا از حوله آشپزخانه و حوله آشپزخانه را جدا از حوله استخر شستشو دهید.
  • البته دقت کنید که شستشوی صحیح حوله کافی نیست و شما حتماً باید حوله را در معرض هوای آزاد و نور خورشید هم قرار دهید.
  • شاید برایتان جالب باشد که بدانید حوله‌های نو و جدید قدرت جذب آب کمی دارند. به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده اولیه، یک بار حوله‌ها را خوب بشویید.
  • و در نهایت باید بدانید که حوله‌های نانو جذب آب بیشتری داشته و برخلاف حوله‌های معمول، شستشوی بسیار راحت‌تری دارند. ضمن اینکه پرز نداده و عمر مفید آن‌ها هم بیشتر است. توصیه ما این است که حتماً حوله‌های خود را با حوله‌های نانو جایگزین کنید.

نحوه شستن حوله و پایان ماجرا

دقت کنید که حتماً حوله‌ها تفکیک شوند و به لحاظ کاربردی و رنگی که دارند، شستشوی آن‌ها انجام شود. همچنین شما می‌توانید از مواد شستشوی شیمیایی و طبیعی برای شستن حوله‌ها استفاده کنید. اما معقولانه آن است که مواد شستشوی طبیعی را انتخاب کنید. تجربه ثابت کرده که مواد شوینده طبیعی، ضرر کمتری داشته و آسیبی به سلامت انسان وارد نمی‌کنند.

همچنین اگر دوست دارید، حوله‌هایتان با بهترین کیفیت شسته شوند می‌توانید این کار را به مجموعه‌ی خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز بسپارید.

برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *