0

روش‌های شستشوی کفش (انواع کفش را چگونه بشوییم؟)

بهترین روش‌ها برای شست و شوی کفش با دست | اکتیو کلینرز

شستشوی انواع کفش با دست اصلا سخت نیست. فقط باید چند نکته را رعایت کنید که در انتها کفش‌های شما بدون هیچ مشکلی مانند روز اولشان باشند. نکاتی ریز و ظریف که بدون شک، رازهای شیک پوشی هستند و همه آن‌ها را نمی‌دانند. شستن کفش‌های چرمی، پارچه‌ای، نُبوک، کوهنوردی، سفید، جیر و مانند اینها راه‌و‌رسم خودشان را دارند. این راه‌و‌رسم همان قلق کار است، که بعضا حتی فروشنده‌ها هم نمی‌دانند. ما در این مطلب تمام ریزه‌‌کاری‌ها را به شما خواهیم گفت تا دیگر هیچ مشکلی برای شستن کفش‌هایتان نداشته باشید.

 روش شستن کفش در ماشین لباسشویی

شستن کفش در ماشین لباسشویی راهی ساده و سریع است که در مدت زمانی کوتاه، کفش‌های شما را از هر آلودگی پاک خواهد کرد. البته دقت کنید که برای شستن کفش‌ها در ماشین لباسشویی باید چند مرحله را در صورت لزوم طی کنید. برای شستن کفش‌ها در لباسشویی باید بدانید که اول هر نوع کفشی را نمی‌توان در لباسشویی تمیز کرد.

در بیشتر موارد شستشوی کفش پارچه‌ای و سفید را می‌توان با استفاده از لباسشویی انجام داد. البته شستن این کفش‌های کتانی هم راه‌ و روش خودش را دارد. در ادامه روش شستن تمام کفش‌ها را برای شما شرح خواهیم داد.

· شستشوی کفش سفید پارچه‌ای

شستشوی کفش سفید پارچه‌ای | اکتیو کلینرز

ابتدا باید بند کفش‌ها را از آن جدا کنید و برای بهتر شسته شدن بندها، آن‌ها را درون یک توری یا جوراب قرار دهید تا در زمان شسته شدن بین لاستیک لباسشویی در قسمت پمپ تخلیه، گیر نکرده و آسیبی به لباسشویی وارد نکنند. اگر کفش شما بسیار گِلی و کثیف است حتماً باید با مسواک قبل از اینکه کفش‌ها را درون لباسشویی قرار دهید به خوبی آن را تمیز کرده و به حد قابل قبولی گِل‌ها و آلودگی‌های آن را پاک کنید. فراموش نکنید که کفش‌های کتانی را نباید به تنهایی داخل لباسشویی انداخت. چون ممکن است در زمان چرخش به بدنه لباسشویی برخورد کرده و آسیب به آن وارد کنند.

توصیه‌ی ما این است که کفش‌های خود را با چند لباس و حوله کهنه و قدیمی در درون لباسشویی قرار دهید. اگر تمام این نکات را رعایت کنید می‌توانید با هر بار شست‌وشو بیشتر از یک کتونی را در لباسشویی شسته و از نتیجه بی‌نظیر آن غافلگیر شوید. برای شستن کفی کفش هم کافی است که آن‌ها را در محلول جوش شیرین و آب قرار دهید و بعد از چند ساعت با یک فرچه یا مسواک نرم، آن‌ها را تمیز کنید. این روش برای شستشوی کفش اسپرت سفید پارچه ای یا رنگی راهکاری مطمئن و امتحان شده است.

· چگونه کفش‌های ورزشی را تمیز کنیم؟

تمیز کردن کفش ورزشی |‌ اکتیو کلینرز

فرقی ندارد کفش شما ورزشی باشد یا کتانی سفید؛ همین که شما برای شستن این کفش‌ها چند نکته مهم را رعایت کنید، یعنی به راحتی می‌توانید از لباسشویی برای شستشوی کفش‌ها استفاده کرده و در نهایت کفش‌های تمیز و نویی مثل روز اول داشته باشید. کفش‌های ورزشی هم درست مانند کتانی سفید هستند. اگر آلودگی گِل‌و‌لای به آن‌ها وصل باشد، باید آن‌ها را با یک مسواک نرم و کمی آب ولرم پاک کنید.

بعد از آن، کفش‌ها را درون بسته‌بندی‌های توری زیپ‌دار قرار دهید یا لابه‌لای حوله‌ها و لباس‌های کهنه پیچیده و در ماشین لباسشویی بیندازید. بندهای کفش‌ها را نیز می‌توانید درون آن‌ها قرار داده و خارج نکرده یا بصورت جداگانه بشویید. اگر قرار شد بندها درون کفش‌ها باشند بهتر است که دو سر بند را به یکدیگر به صورت پاپیونی گره بزنید تا بندها آزاد نباشند و در مسیر خروج آب لباسشویی گیر نکنند. فراموش نکنید که کفش‌ها از ماشین لباسشویی شما مهم‌تر نیستند! ضمن اینکه به هیچ عنوان کفش‌های خود را در نور آفتاب خشک نکنید. اینکار باعث خشک شدن سطح کفش می‌شود و بافت آن آسیب می‌بیند. فقط کافی است که کفش‌ها را 24 ساعت در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند.

· شستشوی کفش در خشکشویی   

شستشوی کفش در خشکشویی | اکتیو کلینرز

شستشوی کفش پارچه ای ورزشی و کتانی سفید را یاد گرفتید. یکی دیگر از روش‌های مطمئن برای شستن کفش‌ها، سپردن آن‌ها به خشکشویی است. بعد از بردن کفش‌ها به خشکشویی شما دیگر هیچ کاری لازم نیست انجام دهید و با خیالت راحت منتظز تمیز شدن کفش خود بمانید.

اگر به دنبال یک خشکشویی آنلاین مطمئن با بهترین کیفیت هستید، اکتیو کلینرز بهترین گزینه برای شما می‌باشد! نه‌تنها می‌توانید با صرفه جویی در زمان و انرژی‌تان شستن کفش‌ها را به ما بسپارید، بلکه فقط با ۳ کلیک، راحت ترین تجربه خشکشویی آنلاین را داشته باشد!

نحوه شستشو و تمیز کردن کفش چرمی

شستشوی کفش چرم، کمی متفاوت است. تعجب نخواهید کرد اگر بگوییم که شستن کفش در ماشین لباسشویی شامل کفش‌های چرمی نمی‌شود. البته تمیز کردن این کفش‌ها به این راحتی‌ها هم نیست. به عبارتی شما با یک دستمال نم‌دار و کمی تمیزکننده نمی‌توانید این کفش‌ها را مانند روز اولشان مرتب کنید. متاسفانه کفش‌های ورنی و چرم بعد از کمی کثیف شدن به شدت زشت و کهنه می‌شوند. به همین دلیل است که باید برای تمیز کردن این کفش‌ها از کرم‌ها و اسپری‌های مخصوصشان استفاده کنید. البته ما در ادامه یک روش کامل، راحت و سریع خانگی را به شما خواهیم گفت که کفش ورنی و چرم شما را مانند روز اول خواهد کرد.

· مرحله اول: شست‌وشوی کفش چرمی و ورنی

در این روش برای شستشوی کفش چرمی و تمیز کردن آن ابتدا یک پارچه را به محلول سرکه سفید و آب به نسبت مساوی آغشته کنید و گرد و خاک کفش را از آن بگیرید. بعد از آن، تمام دستمال را بطور کامل در ظرف آب و سرکه فرو برده و به این مایع آغشته کنید. حالا سطح آن را فشار دهید تا آب اضافی از آن گرفته شود. در ادامه دستمال را به آهستگی بر روی کفش خود بکشید. اینکار کمک می‌کند تا سفیدک‌هایی که بر روی سطح کفش چرمی شما نقش بسته‌اند و از جنس نمک هستند، به راحتی تمیز شوند.

حالا کفش را در کناری قرار دهید تا خشک شود. بعد از آن از واکس‌های معمولی و تجاری استفاده کنید. اگر رنگ کفش شما، واکس مخصوص خودش را نداشت، پارچه‌ای را به آب و جوش شیرین آغشته کرده و بر روی سطح کفش بکشید. میزان آب و جوش شیرین نیز به نسبت مساوی باشد. بعد از آغشته کردن و تمیز کردن سطح کفش با آب و جوش شیرین حالا سطح آن را با یک پارچه تمیز و نرم خشک کنید. سپس مجددا بعد از خشک شدن کفش یک دستمال حوله‌ای خشک را بر روی آن بکشید تا تمام لکه‌ها پاک شوند. 

· مرحله دوم: شست‌وشوی کفش چرمی و ورنی

ناگفته نماند که واکس ماشین هم می‌تواند روی کفش‌هایی که چرم واقعی هستند عمل کرده و آن‌ها را تمیز کند. در نهایت یک پارچه تمیز را به کمی وازلین آغشته کرده روی سطح کفش خود بکشید. برای برق افتادن کفش هم کافیست چند قطره شیشه پاک کن را بر روی کفش خود اسپری کنید و مجددا با یک پارچه خشک و نرم سطح آن را پاک کنید. در این بین اگر کفش شما خراش داده شده بود، کافیست کمی وازلین را روی قسمت خراش داده شده بگذارید و سپس آن را با یک دستمال پنبه‌ای نرم پاک کنید. بعد از آن کمی شیشه شور بر روی کفش اسپری کنید و مجددا با همان دستمال نرم، کفش را پاک کنید.

شستشوی کفش نبوک

شستشوی کفش نبوک | اکتیو کلینرز

شستشوی کفش جیر و نبوک مانند هم است. بد نیست که بدانید کفش‌های نبوک و جیر هم از آن دسته کفش‌هایی هستند که شستشوی آن‌ها با ماشین لباسشویی کار اشتباهی است. در سال‌های اخیر شستن کفش در ماشین لباسشویی به شدت عادی شد. اما اینکار شامل تمام کفش‌ها نخواهد شد. برای تمیز کردن کفش‌های جیر و نبوک بهتر است که همیشه اول از همه این کفش‌ها را خشک نگه دارید. برای تمیز کردن گرد و خاک چربی‌ها و آلودگی‌ها هم از یک فرچه نرم یا مسواک استفاده کنید و سطح آن‌ها را تمیز کنید. همچنین برای پاک کردن لکه‌ها هم ما چند راهکار راحت و سریع داریم که در ادامه به شما خواهیم گفت.

 · برای تمیز کردن لکه های سخت و خاص

اگر کفش جیر یا نبوک شما با لکه‌هایی آغشته شده که به این راحتی‌ پاک نمی‌شوند، اول از همه از کاغذ سمباده با دانه‌های خیلی ریز استفاده کنید و لکه‌ها را پاک کنید یا بسایید. فقط نکته مهم اینکه اینکار باعث می‌شود تا همان قسمت کفش شما کمی روشن‌تر به نظر برسد. پس با احتیاط بیشتری ساییدن سطح کفش خود را انجام دهید.

· لکه های نرم و آب

برای پاک کردن لکه آب از روی کفش نبوک یا جیر خود با استفاده از یک حوله تمیز، سفید و اندکی مرطوب، خیلی آهسته بر روی سطح کفش بکشید. دقت کنید حوله باید نم‌دار و مرطوب باشد، اما خیس نباشد. بعد از آن با یک دستمال خشک رطوبت کفش را بگیرید. حالا یک پارچه تمیز و یا یک کاغذ باطل را مچاله کرده و آن را درون کفش قرار دهید تا حالت خود را حفظ کند. کفش را در مکانی دور از گرما و نور قرار دهید تا کاملاً خشک شود. بعد از خشک شدن هم با یک برس تمیز بر روی سطح کفش بکشید تا مجددا پرزهای آن مانند روز اول خوش حالت باشند.

· برای پرزهای کفش نوبوک و جیر

نحوه شستشوی کفش نوبوک و جیر

در کفش‌های جیر و نبوک پرزها جلوه خاصی به ظاهر کفش می‌بخشد. البته باید بدانید که برای نظم دادن به آن‌ها بعد از مدتی دیگر برس کشیدن جوابگو نیست. یک راه ساده برای نظم دادن به پرزها این است که یک دقیقه کفش خود را بر روی بخار آب داغ نگه دارید تا پرزهای آن کاملا بلند شده و سپس با یک برس خشک و تمیز کفش خود را در یک سمت برس بزنید. اینکار کمک می‌کند تا پرزها مجدداً شکل گرفته و خوش حالت شوند.

· برای مناطق ساییده شده

اگر قسمتی از کفش نبوک یا جیر شما به هر دلیلی ساییده شده بود، با استفاده از یک برس خشک و تمیز چند بار سطح ساییدگی را به سمت جلو و عقب برس بکشید.

چند نکته پایانی

به این نکات توجه کنید تا مراحل شستشو بدون مشکل طی شوند.

  • برای شستشوی کفش نبوک یا جیر و تمیز کردن آن‌ها از آلودگی‌ها اگر احیاناً کفش شما آستری داشت، برای حفظ کردن آستر از بوی بد و قارچ باید سطح داخلی کفش را به صورت مرتب با محلول و مایع ضد عفونی کننده و آب به نسبت مساوی تمیز کنید.
  • ضمن اینکه کفش شما باید حداقل به مدت ۲۴ ساعت قبل از استفاده مجدد آن در مقابل آفتاب قرار بگیرد تا سطح داخلی آن کاملا خشک شود.
  • در آخر، توصیه ما این است که برای کفش‌های نو و کفش‌هایی که به تازگی آن‌ها را تمیز کرده‌اید هم این است که حتما از اسپری محافظ کفش‌ها استفاده کنید.

شستشوی کفش کوهنوردی 

شستشوی کفش کوهنوردی | اکتیو کلینرز

نحوه شستن کفش در لباسشویی را برای کفش‌های کتانی، سفید و ورزشی گفتیم. برای شستشوی کفش کوهنوردی اول از همه بهتر است که به بروشور راهنمایی آن مراجعه کنید. بیشتر کفش‌های کوهنوردی ضد آب هستند و اگر مدام تمیز شده و از آن‌ها نگهداری شند، خاصیت ضد آب خود را برای سال‌های طولانی حفظ خواهند کرد. نگهداری از کفش‌ها و شستشوی صحیح آن‌ها هم شرایط خود را دارد. نوع کفش کوهنوردی در تمیز کردن آن موثر است. کفش‌های کوهنوردی را اصولاً از نوعی پوست یا چرم تهیه می‌کنند که اگر درست نگهداری نشود ترک‌ خورده سفت می‌شود و به راحتی آب به درون آن نفوذ خواهد کرد. ما در ادامه طی چند مرحله نگهداری از کفش کوهنوردی و شستشوی آن را به شما ما آموزش خواهیم داد.

· مرحله اول: تمیز کردن کفش کوهنوردی

در مرحله اول از شستشوی کفش کوهنوردی بهتر است که مانند سایر کفش‌ها آن را تمیز نگه دارید و گِل‌و‌لای آن را بعد از هر بار پوشیدن پاک کنید. حالا بند کفش را جدا کرده و سوراخ‌های عبور بند را تمیز کنید. بندهای کفش را هم در یک ظرف حاوی آب ولرم با جوش شیرین قرار داده و آن‌ها را جداگانه شستشو دهید. بعد از آن که کثیفی‌های کفش مانند گِل‌و‌لای را از آن جدا کردید، اگر کفش شما جیر بود نباید به آن فشار زیادی وارد کنید و فقط کافی است که با کمی مایع ظرفشویی و آب گرم سطح آن را شستشو دهید.

مرحله دوم: شستشوی کفش کوهنوردی

بعد از شستشو دادن سطح کفش حالا باید یک دستمال را به آب گرم آغشته کرده کف‌های باقی مانده بر روی کفش را تمیز کنید. اگر بر روی کفش شما شیره‌ی گیاه یا آدامس چسبیده بود، کفش را 1 تا 2 ساعت درون فریزر گذاشته تا یخ بزند و آلودگی آن به راحتی پاک شود. در گام بعدی برای بسته شدن منافذ کفش زمانی که هنوز سطح آن رطوبت دارد، از اسپری‌های ضد آب استفاده کنید. این اسپری‌ها به راحتی در فروشگاه‌های محصولات کوهنوردی پیدا می‌شوند و درزهای کفش شما را می‌بندند. اگر جنس کفش کوهنوردی شما چرم یا نبوک بود، کاندیشنر کرمی می‌تواند مانع از ترک خوردن سطح کفش شده و  سطح آن را بازسازی کند.

چند نکته پایانی

  • پولیش کروم که برای سطوح فلزی و آلومینیومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کفش شما را درخشنده کرده و از سطح آن محافظت می‌کند.
  • نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که به هیچ عنوان کفش کوهنوردی را در کنار بخاری یا شوفاژ خشک نکنید و آن‌ها را در معرض نور آفتاب قرار ندهید. بهتر است که  این کفش‌ها به مدت ۲۴ ساعت در فضای باز قرار داده شوند.
  • همچنین بد نیست بدانید که برای جلوگیری از ترک خوردن سطح رویه کفش کوهنوردی هیچگاه آن را با چربی حیوانات آغشته نکنید و فقط از واکس‌های مخصوص این کفش‌ها استفاده کنید.
  • در انتها این مورد را فراموش نکنید که واکس مخصوص ضد آب به شما کمک می‌کند تا سطح کفش کوهنوردی شما همچنان عایق باقی بماند.

کفش‌ها و روش‌های خاص نگهداری از آن‌ها

روش های خاص نگهداری از کفش | اکتیو کلینرز

این مطلب به شستشوی کفش با ماشین لباسشویی اختصاص داده شد. البته نه برای تمام کفش‌ها و نه برای تمام متریال‌هایی که برای تهیه کفش‌های مختلف به کار رفته‌اند. همانطور که گفتیم در سال‌های اخیر به شدت مرسوم شده است که کفش‌ها را در ماشین‌های خشکشویی شسته و تمیز می‌کنند. البته تمامی کفش‌ها قابل شستشو در ماشین‌های لباسشویی خانگی یا بزرگ و صنعتی نیستند. کفش‌های کتانی، اسپرت و در حالت کلی پارچه‌ای از جمله کفش‌هایی هستند که می‌توانید آن‌ها را با خیال راحت به خشکشویی و ماشین لباسشویی بسپارید. اما کفش‌های جیر، چرم، نبوک و امثال این متریال‌ها به هیچ عنوان نباید در ماشین لباسشویی شسته شوند. البته این کفش‌ها تمیز کردن خاص و حرفه‌ای خود را می‌خواهند تا مانند روز اول نو شوند. ما هم در همین راستا تلاش کردیم تا با ارائه روش شستشوی صحیح تمام متریال‌ها، راهکارهایی راحت و سریع را به شما آموزش دهیم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *