0

از صفر تا صد شستشوی لباس کپک زده

شستشوی لباس کپک زده

کپک چیزی است که همه ما حداقل یک بار گذرمان به آن افتاده‌است. گاهی اوقات در حمام، روی طاقچه‌ها و جاهایی که رطوبت زیاد است ظاهر می‌شود. از بین بردن آن بسیار آسان است. تنها باید کپک را بردارید و جای آن را بشویید. در این مطلب به نحوه شستشوی لباس کپک زده می‌پردازیم.

کپک می‌تواند روی سطوحی مانند پارچه نیز رشد کند. مطمئناً حوله‌های خیسی که آن‌ها را فراموش کرده‌اید، یا مقداری از لباس‌های تمیز و خیسی که برای مدت طولانی در ماشین لباسشویی رها کرده‌اید، مستعد کپک زدن هستند. هاگ‌های کپک در محیط‌های مرطوب تاریک رشد می‌کنند. بنابراین لباس‌های خیس محیط مناسبی برای رشد آن‌ها هستند.

کپک همچنین می‌تواند روی لباس‌هایی رشد کند که در انبار نگهداری می‌شوند. اگر ژاکت‌های زمستانی خود را در جعبه‌هایی بسته‌بندی کرده و در جایی مرطوب، مانند زیرزمین، نگهداری می‌کنید، باید بدانید که زیرزمین محیطی ایده آل برای هاگ‌های کپک است. حتی اگر لباس‌ها را قبل از اینکه کاملاً خشک شوند در کیسه‌های پلاستیکی بگذارید، نیز به رشد کپک‌ها کمک کرده‌اید.

مهم نیست که کپک چگونه اتفاق می‌افتد، زمانی که کپک روی لباس شما رشد می‌کند، شما با یک مشکل جدی مواجه هستید. خبر خوب این است که مجبور نیستید لباس‌هایتان را دور بیندازید. با کمی پشتکار و اقدام سریع، می‌توانید آن لباس‌ها را از کپک خلاص کنید تا بتوانید دوباره آن‌ها را بپوشید.

لباس‌ها را قبل از شستشو خیس کنید

چطور باید کپک لباس را از بین برد؟ | خشکشویی آنلاین اکتیو کلینرز

از بین بردن کپک‌های روی لباس کار به نسبت دشواری است. یکی از کارهایی که می‌توانید برای تسهیل روند حذف آن‌ها، انجام دهید، این است که قبل از شستشو، لباس‌ها و پارچه‌ها را خیس کنید. مواد شوینده مختلفی وجود دارد که می‌توانید قبل از انداختن لباس‌های کپک زده به داخل دستگاه، از آن‌ها برای خیس کردن لباس‌ها استفاده کنید.

می‌توانید از سفید‌کننده‌ها استفاده کنید و یک چهارم یک بطری را با سه چهارم آب مخلوط کنید و روی قسمت‌های لباس کپک زده اسپری کنید تا کپک‌ها خیس بخورد. بعد از اینکه لباس برای چند دقیقه خیس خورد، آن را در آب داغ بشویید تا کپک‌ها از بین بروند.

همچنین می‌توانید این مخلوط را با سدیم بورات، که بیشتر به نام بوراکس شناخته می‌شود، یا سایر پاک‌کننده‌های لکه تهیه کنید. ابتدا نصف فنجان بوراکس را با آب بسیار داغ مخلوط کنید تا حل شود. پس از ترکیب شدن آن با آب، محلول را به ماشین لباسشویی خود اضافه کنید. لباس کپک زده را در چرخه شستشوی معمولی بشویید تا کپک‌ها از بین بروند.

از بین بردن بوی بد کپک پارچه | اکتیو کلینرز

از سرکه سفید نیز نباید غافل شد. می‌توانید سرکه سفید را مستقیماً به لباس خود اضافه کنید یا یک قسمت سرکه را با سه قسمت آب مخلوط کنید و از آن به عنوان مخلوطی برای خیس کردن لباس خود استفاده کنید.

اگر بوی سرکه برای شما ناخوشایند است، می‌توانید پراکسید هیدروژن غلیظ را امتحان کنید. آن را مستقیماً روی لباس کپک زده اسپری کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند.

همچنین می توانید چهار قسمت آب را با یک قسمت پراکسید هیدروژن روی پارچه‌های غیرمقاوم در برابر شعله مانند پنبه و کتان امتحان کنید. سپس می‌توانید لباس‌ کپک زده را با مواد شوینده در دستگاه بشویید.

شستشوی لباس کپک زده

نحوه شستن لباس کپک زده | اکتیو کلینرز

بعد از اینکه لباس‌ها و پارچه‌های خود را خیس و آماده کرده‌اید، وقت آن است که همه چیز را خوب بشویید. هرچه کپک به مدت طولانی‌تری بر روی لباس و یا پارچه بماند، برداشتن آن سخت‌تر و بدبوتر می‌شود. به خاطر داشته باشید که می‌توانید همان مواد پاک‌کننده قبل از شستشو را به فرایند شستشوی خود اضافه کنید.

داغ ترین حالت را در ماشین لباسشویی خود انتخاب کنید. اکثر هاگ‌های کپک در دمای بالاتر از 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) می‌میرند، بنابراین چرخه آب سرد کار نمی‌کند. مواد شوینده لباسشویی را اضافه کنید، به یاد داشته باشید که شوینده معمولی خوب است.

هر ضدعفونی‌کننده دیگری مانند سرکه، سفیدکننده یا جوش شیرین را می‌توانید اضافه کنید. دو چرخه کامل شستشو را روی آب داغ اجرا کنید. به لباس‌هایتان نگاهی سریع بیاندازید. اگر هنوز کپک را می‌بینید و یا بوی آن را استشمام می‌کنید، دوباره آنها را بشویید.

برای خشک کردن آن‌ها، لباس کپک زده خود را زیر نور مستقیم خورشید که یک قارچ کش طبیعی است یا در خشک کن لباس قرار دهید.

شستشوی لباس کپک زده با دست

شستشوی لباس کپک زده با دست | اکتیو کلینرز

اگر فقط یک یا دو لباس کپک زده دارید، می‌توانید سعی کنید آنها را با دست در یک سطل بزرگ یا سینک بشویید تا کپک‌های آن پاک شوند.

یک سطل یا سینک بزرگ را با آب داغ پر کنید. یک فنجان مایع لباسشویی به آب داغ اضافه کنید. مواد ضدعفونی‌کننده دیگر مانند سرکه، بوراکس یا جوش شیرین را با آب داغ مخلوط کنید. لباس‌های کپک زده خود را برای حداقل 20 دقیقه در این مخلوط خیس کنید. طبق دستورالعمل‌های بالا لباس‌ها را بشویید و خشک کنید.

چگونه از کپک زدن لباس‌ها جلوگیری کنیم؟

چگونه از کپک زدن لباس‌ها جلوگیری کنیم؟ |
 اکتیو کلینرز

ما روش‌های مختلفی را برای از بین بردن کپک‌ها از روی لباس با شما به اشتراک گذاشته‌ایم، اما بهترین راه برای به حداقل رساندن کپک، اجتناب از آن است. در اینجا چگونگی جلوگیری از کپک زدن لباس‌ها را به شما آموزش می‌دهیم.

اجازه ندهید لباس‌ها بعد از شستشو خیس بمانند. بلافاصله آنها را خشک کنید. هر چه بیشتر خیس بمانند، احتمال رشد کپک بیشتر می‌شود.

هرگز لباس یا حوله خیس را در سبد لباسشویی رها نکنید. اجازه دهید قبل از قرار دادن آنها در سبد لباسشویی، در هوا خشک شوند یا بلافاصله آنها را بشویید.

ماشین لباسشویی خود را به طور مرتب از نظر پاکیزگی بررسی کنید. اگر نسبت به پاکیزگی آن شک دارید و یا احساس می‌کنید که بوی کپک می‌دهد، یک چرخه خالی آب گرم را با مواد شوینده یا سفید کننده بر روی ماشین لباسشویی اجرا کنید.

هر ماه داخل کمدهای خود را تمیز کنید. کپک می‌تواند از دید پنهان شود. به یاد داشته‌ باشید که احتمال رشد هاگ‌های کپک در کمد‌ها و قفسه‌های چوبی بیشتر است.

مکان‌های مرطوب خانه خود را بررسی کنید و جلوی رطوبت را بگیرید. بوی نم و یا رطوبت و کپک را نادیده نگیرید.

بلافاصله لباس خود را از کیسه‌های پلاستیکی خشکشویی خارج کنید. پلاستیک گرما را از بین می‌برد و می‌تواند منجر به رطوبت شود.

برچسب‌ها:, ,

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *